Spider Thieves, utsedd till bästa ungdomsfilm på BUFF 2018.

Spider Thieves får Unga Filmjuryns pris 2018

Unga Filmjuryn, i år bestående av elever från Hermodsdalsskolan i Malmö, har utsett bästa ungdomsfilm på BUFF 2018. Vinnare är filmen Spider Thieves.

Originaltitel: NIÑAS ARAÑA. Chile 2017. Regi: Guillermo Helo

Om filmen
I en kåkstad i Santiago lever tre tjejer under fattiga förhållanden. De drömmer om coola och trendiga saker som de ser på tv och i stadens köpcentrum. När de börjar bryta sig in i lägenheter genom att klättra på husfasader blir de snart kända som ”spindel- tjuvarna”. Ungdomsthriller, inspirerad av verkliga händelser, som på ett drabbande sätt skildrar frågor om social utsatthet, drömmar och klass.

Juryns motivering
Filmen var oerhört inspirerande då den innehöll väldigt viktiga aspekter kring livet. Vi såg hur den reflekterar svårigheter för ungdomar i resten av världen. Denna film fick verkligen oss i juryn att tappa hakan. Vi insåg verkligen hur lyckligt lottade vi är och det var så många känslor som väcktes inombords under filmens gång.

Temat i Buff detta året var som sagt förebilder och denna film passade verkligen in i temat. Vi tänkte mycket på hur tacksamma vi borde vara för både familj och vänner. För förebilderna vi har i livet. Utan dem så skulle vi inte vara samma person idag och inte ha samma trygghet, förutsättningar och möjligheter i livet. Trots att vi och en mängd andra människor ute i världen lever ett bra liv så uppskattar vi inte alltid vad vi har och vi tar definitivt inte hänsyn till våran lycka.

Unga filmjuryn 2018
2018 års Unga filmjury består av elever i årskurs 9 på Hermodsdalsskolan i Malmö.

Unga Filmjuryns pris
Unga Filmjuryns pris delas varje år ut till en ungdomsfilm som ingår i tävlan på BUFF. Priset arrangeras av barnkulturenheten som finns i kulturhuset Mazetti i Malmö. Deras filmpedagogiska verksamhet förbereder och samordnar Unga Filmjuryns arbete. Unga Filmjuryn delar för första gången i år ut en prissumma på 25 000 kr.

Prisutdelning
Priset delas ut av elever från juryklassen på fredagskvällen 23 mars vid en prisceremoni på Rådhuset i Malmö.

För mer information kontakta
Linda Persson, dramapedagog på barnkulturenheten, kulturförvaltningen: 0709-85 09 83

Julia Jarl, festivalchef, BUFF: 0734-34 30 25