Språkkarneval - mer än bara ord

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2014 12:58 CEST

Hur lyfter man fram Malmös språkliga mångfald på ett sätt som de flesta kan förstå? Vi tror att det funkar ganska bra när barnen själva är i fokus. Med en färgsprakande karneval, en stark idé och ett viktigt budskap visar vi språket betydelse i alla dess former.

I förskolans läroplan står att alla barn har rätt att utveckla det svenska språket såväl som sitt modersmål. På förskolorna Fosiedal, Hyacinten, Snödroppen och Ärtgården tar man detta ett steg längre. En speciell språkfestivalsvecka når sin kulmen med en karneval den 16 maj.

– Idén om språkfestivalen kom när vi funderade på vad vi kunde göra för att lyfta alla barnens modersmål. Vad kan väl vara bättre än en fest där vi firar alla sorters språk: talspråk, teckenspråk, bildspråk med form och färg, musik med rytm, sång och dans, säger Anna Lundqvist, förskollärare.

Ljudet av trummor kommer att locka karnevalstågen med några hundra barn och personal från förskolorna mot de gröna Holmakullarna där scenen står. Från scen kommer det att höras sång och musik och diktläsning samt en sagostafett med en saga översatt till 26 språk. Samtidigt pågår en konstutställning. Alla som har vägarna förbi är välkomna att delta i festligheterna.

Program

Klockan 14.00 går alla förskolorna i ett språkkarnevalståg till Kroksbäcksparken. Cirka 14.30-15 börjar programmet på scenen.

• Sång och musik av förskolornas El Sistema kör
  • Sagoläsning på många olika språk
  • Sånger på arabiska
  • Dans och sång av barn från föreningen SKRUV
  • Diktläsning av elever på Holmaskolan
  • Musik av elever på Holmaskolan
  • Konstutställning av Aktivitetshusets ungdomar

Språkkarnevalen sker i samarbete med Aktivitetshuset, Albanska föreningen, Seniorhuset och MKB.

Kontaktperson:

Anna Lundquist, förskollärare