​Stadsarkivet: Synd & Skam på Arkivens Dag 2017

​Stadsarkivet: Synd & Skam på Arkivens Dag 2017

Lördagen den 11 november är det dags för Arkivens dag på Stadsarkivet i Malmö. I år kommer besökarna mötas av temat Synd & Skam.

Skampålar, förbjudet sex, brott och skämmiga sjukdomar. Årets upplaga av Arkivens Dag är en djupdykning i syndens och skammens historia. Besökarna tas med på en resa bland oönskade barn och förfädernas brottsliga bana. Men också berättelser om historiska händelser som skapat djupa sår i folksjälen.

– Det har varit väldigt spännande att arbeta med årets tema. Synen på vad som har varit syndigt och skamligt har varierat och under historien och i arkiven finns kvarlevor av svunna tiders tankar. Det svåraste inför årets Arkivets Dag varit att sålla för att få fram det bästa i våra föredrag och magasinsvisningar, säger Linus Sollin, arkivpedagog på Stadsarkivet i Malmö.

Med föredrag, magasinsvisningar och bokbord har Stadsarkivet bullat upp för en härlig höstdag på bland pärmar och kartotek.

Arkivens Dag är en nationell företeelse sedan 1998 och har sedan dess arrangerats på årlig basis runt om i landet. Syftet är att väcka intresse för arkivens verksamhet och visa nya besökare arkivens roll som kulturinstitutioner för vårt lands historia och det fria ordet.

Kontakt:

Linus Sollin
arkivpedagog Stadsarkivet
0729-866243

Petter Björkstrand
Enhetschef Stadsarkivet
0728-877568

Jon Willén
kommunikatör
0708-532812

------------------------------------------------------------------------------------------

PROGRAM

SYND OCH SKAM I ARKIVEN
Tid: 11.00
Föredragshållare: Anette Sarnäs

Förbjudet sex, oönskade barn, prostitution och skamliga sjukdomar. Arkivarien Anette Sarnäs tar med oss på ett syndens och skammens strövtåg i arkiven. Från 1400-tal till 1900-tal.

RÖSTER UR ARKIVET
- FINLANDS SÅR GENOM ENSKILDA ÖDEN OCH BERÄTTELSER

Tid: 12.00
Föredragshållare: Nelly Laitinen

Finland firar 100 år av självständighet. Vi tar oss tillbaka till inbördeskriget 1918 samt vinter-och fortsättningskriget 1939 – 1945. Det är fortfarande svårt att tala om dessa händelser som satt djupa spår i den finska folksjälen. Inbördeskriget delade upp folket i röda och vita, och att 70 000 barn skickades bort under andra världskriget.
Nelly Laitinen, förste arkivarie vid Svenska litteratursällskapet i Finland (SLS), berättar om hur SLS lyft upp och närmat sig dessa traumatiska händelser, med skolelever som främsta målgrupp.

ATT HITTA DET FÖRBJUDNA
Tid: 13.00
Föredragshållare: Niklas Hertzman

Ibland hittar man en liten notering i husförhörslängdens anteckningskolumn om att en förfader begått ett brott. Man blir så klart nyfiken på att veta mer. Niklas Hertzman från ArkivDigital berättar och ger tips på hur man hittar mer information och vilka källor som finns att tillgå. Vi lär oss om domböcker, häradshäkten, fängelserullor och polisunderrättelser.

-------------------------------------------------------

ALLA DESSA SKAMSTRAFF
Tid: 14.00
Föredragshållare: Staffan Gudmundsson

Vad innebar det att ha begått sabbatsbrott, och kunde alla, hög som låg, bli straffade för detta? Vem fick beträda spöpålen och vad hade man gjort sig skyldig till för att tvingas sitta i skamstocken?

--------------------------------------------------------

MAGASINVISNING PÅ TEMAT SYND & SKAM

Följ med ner i Stadsarkivets långa källarkorridorer, in bakom kulisserna dit allmänheten sällan ges tillträde. Här får ni chansen ta del av spännande material med koppling till årets tema Synd & Skam.

Visningarna sker på följande tider.
kl 11.15
kl 12.15