Stipendium till välmeriterade Malmöelever

Ellen Dieden Sandell, Malmö Borgarskola, och Louise Svensson, Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium, har tilldelats SWEA Malmö Stipendium. De får 5 000 kronor var i resebidrag.

SWEA Malmö instiftade för några år sedan två stipendier på 5 000 kronor vardera. Stipendierna delas ut till välmeriterade gymnasister i år 3. Avsikten är att stödja och stärka stipendiaternas möjligheter att utvecklas genom utlandsvistelser och utbyte av internationella kontakter, samt genom värdskap för praktikanter utifrån.

Ellen Dieden Sandell går Samhällsvetenskapsprogrammet med internationell ekonomisk inriktning (SPIE) på Malmö Borgarskola. Louise Svensson är elev på Hantverksprogrammet med inriktning Textil & Design på Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium.

SWEA Malmö Stipendium delas ut onsdagen den 9 december kl. 19.00 i samband med SWEA Malmös julmiddag.

SWEA (Swedish Women’s Education Association) är en global, ideell förening för svenskor och svensktalande kvinnor som är eller har varit bosatta utomlands.

Föreningen grundades i Los Angeles 1979 av Agneta Nilsson. Hon har belönats med två kungamedaljer för sina SWEA-insatser samt fått utmärkelsen Årets Svensk i Världen 1995 och Årets Svensk-Amerikan 2006.

Idag finns SWEA  i alla världsdelar. Föreningen har mer än 8 000 medlemmar i ett 80-tal lokala avdelningar i drygt 40 länder på fem kontinenter. I Sverige finns det SWEA-avdelningar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Västerås.

För mer info om eller intervjuer med stipendiaterna, ring Agneta Wallèn Håkansson på 040-47 00 07 eller  0708-47 75 70.

Malmö den 4 december 2009

Vänligen