Studenternas framtid är ljus

Vad kan studenterna från Malmö högskola göra i ljusets värld? Under :by Light får de fria tyglar att på Sankt Gertruds innergårdar skapa efter eget huvud. Vad som väntar där vet bara studenterna själva.

Trevande ljus är namnet på studenternas egna ljusinstallationer och är ett av de fyra benen i ljusarrangemanget :by Light 2012. Studenterna från K3 på Malmö högskola har fått två platser och material att skapa ljusinstallationer med. Resten är upp till studenterna. De har en handledande lärare, Martin Berglund, som stöd under projektet.

-          Utan några andra gränser än de fysiska begränsningarna i form av väggarna på innergårdarna släpper vi loss studenterna. Vad som kommer att hända har vi ingen aning om. Så förbereda er på något som ni aldrig tidigare sett, säger Bertil Göransson, projektledare för :by Light.

Högskoleutbildningar med inriktning på ljus blev inbjudna att medverka under :by Light och Malmö högskola nappade. Studenterna kommer från en scenproduktions utbildning vid Malmö högskola.

-          Scenproduktion är en treårig utbildning med inriktning mot scenrummets tekniker och uttryck. Våra trevande by Light installationerna görs av förstaårsstudenter under kursen Ljus i scenproduktion, berättar Martin Berglund, lärare på Malmö högskola och handledare för studenterna under :by Light.

Det är inte första gången som studenter får chansen att vara med under :by Light. Förra gången det var :by Light var det i Slottsparken 2008 och då fick studenter ljussätta slottsträdgården med ett sprakande och annorlunda resultat. Under :by Light 2008 besökte 75 000 arrangemanget.

De andra tre benen under :by Light är Stadens ljus, Konstens ljus och Sättet ljus. Temat för året är tryggt, spännande och oväntat. Under Konstens ljus visar fem konstnärer och en ljusdesigner sina egna tolkningar av fasadbelysning. Under Stadens ljus är det inbjudna ljusdesigners och belysningsföretag som visar sina nya och kreativa lösningar för att ljussätta gator, torg, skolgård och mindre parker. Sättet Ljus har Malmö stads ljusdesigners valt ut fem platser där man tagit fram ny belysning. Syftet är att lämna kvar ett avtryck i stadsbilden som minne efter :by LIGHT.

Infocenter kommer att finnas i kvarteret Caroli. Här kan du hämta kataloger och få mer information.

Varje dag under arrangemanget startar guidade turer från Caroli kyrkoplan klockan 17, 18, 19 och 20. Guidningarna är gratis och behöver inte förbokas.

Under båda helgerna, 3-4 och 10-11 november, anordnas seminarier på temat Mitt ljus i Caroli kyrka. Seminarierna startar 16.00, är gratis och ingen föranmälan behövs.

För mer information:

Martin Berglund, lektor på Malmö högskola, 0709-65 54 56, martin.berglund@mah.se

Bertil Göransson, projektledare och ljusdesigner, Malmö stad, 0706-27 64 00, bertil.goransson@malmo.se