SVT:s Sommarlovsredaktion flyttar in på Stadsbiblioteket i Malmö

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2013 08:00 CEST

Foto: SVT

SVT:s Sommarlovsredaktion vågar språnget och gästar Lärcentrums Open Office 23 – 27 april!

SVT:s Sommarlovsredaktion flyttar in och använder Stadsbiblioteket som arbetsplats varje dag 23 – 27 april mellan kl 10.00 och 18.00. De hoppas på en inspirerande vecka full av nya möten och hälsar alla välkomna att komma förbi deras ”kontor” på plan 2 i Slottet (den gamla byggnaden) och riktar uppmaningar:

Till barnen och deras familjer:
Tipsa oss och hjälp oss med vad ni vill se i årets Sommarlovsprogram och hur det ska se ut. Hur ska vår spelplats se ut? Vilka skills vill du lära dig? Vilka vill du lära ut? Vilka gäster tycker du att vi ska bjuda in? Kom och tyck till!

Till Malmöbor som sysslar med olika spännande initiativ inom Gör det själv-rörelsen:
Kan vi ha några samarbeten? Vill ni vara med på ett hörn? Kan vi göra roliga saker ihop? Kom och prata med oss!

Till alla studenter, unga, gamla och helt enkelt alla som är intresserade:
Hur jobbar en tv-redaktion? Vilka yrken finns det? Vad har vi pluggat och gjort som sedan har tagit oss hit? Vilka olika vägar finns det? Kom på våra aktiviteter!

Om Sommarlov
Sommarlov är alla barns morgonshow som sänds i Barnkanalen varje morgon kl 9.00 hela sommaren. Programledarna Malin Olsson och Kringlan Svensson livesänder programmet från Västra hamnen i Malmö och det är fyllt av aktuella gäster, artister och sommarlovsfirande barn. I år kommer programmet ha ett ”Gör det själv och dela med sig”-tema som bland annat går ut på att dela med sig av sina ”skills”, vilket kan vara allt från att laga en cykelpunka och sjunga med stängd mun till att plantera frön.

Om Open Office
Stadsbibliotekets Lärcentrum har under de första tre projektåren jobbat med ett koncept som kallas ”Open Office”. Genom att bjuda in företag och organisationer att jobba och synas i miljön under några dagar skapas en ny dynamisk miljö i biblioteket, där besökarna kan stifta bekantskap med olika typer av verksamheter. Hittills har Lärcentrum haft besök av en reklambyrå, ett spelföretag, en webbyrå och ett e-boksförlag under varsin vecka. Under eftermiddagarna har det varit regelbundna programpunkter som föreläsningar, debatter och företagspresentationer. De anställda på företagen har även ställt upp som så kallade ”levande böcker” och låtit sig lånas ut till besökarna. Såhär ser programmet ut när SVT:s sommarlovsredaktion får bestämma:

Program 23 – 27 april
TEMA: Gör det själv – dela med dig

Tisdag 23/4 kl. 16.00 – 17.00
Presentation av SVT:s Sommarlovsredaktion och vår arbetsprocess.
Hur jobbar en tv-redaktion? Vilka yrken finns? Vilken väg har vi som jobbar
tagit för att komma hit? Vi håller i en timmes presentation för studenter och
alla andra som är intresserade av yrkena och jobbet på en tv-redaktion

Onsdag 24/4 kl. 16.00 – 17.00
Träffa chefer från SVT och Barnkanalen och ställ dina frågor.
Hur ska man göra för att få vara med i ett visst program, när kommer ditt favoritprogram tillbaka och vem är det som bestämmer vilka program som ska produceras och visas på Barnkanalen? Chefer på plats: Petter Bragée tf programchef i Malmö och Sara Ohlsson, planeringschef Barnkanalen. Både vuxna och barn är välkomna.

Torsdag 25/4 kl. 16.00 – 18.00
Låna en levande bok!
Nyfiken på vad en projektledare, en castare eller en scenograf gör på en tv-redaktion? Ta chansen att låna någon av dem i 30 minuter över en fika! Personer att låna: Projektledare,
producent, 2 redaktörer, castare, koordinator, webbredaktör, scenograf.

Fredag 26/4 kl. 13.00 – 17.00
Hej alla 6-12 åringar! Kom och var med på vår tittarundersökning!
Vi vill veta vad du har för idoler, vad du drömmer om i framtiden, vad du gillar att göra på fritiden och vad du tycker om Sommarlov. Om filmerna som vi visar, om våra programledare och om allt som vi gör helt enkelt.  Vi behöver din hjälp för att kunna göra ett riktigt bra  ommarlovsprogram för just dig! Tittarundersökningen fungerar som ett öppet hus så kom precis när det passar dig mellan kl 13 och kl 17 och stanna så länge du känner för det.

Lördag 27/4 kl. 11.00 – 14.00
Releasefest Sommarlov 2013! (Plats: Balagan, på plan 2 i Ljusets kalender)
Vilka är årets nyheter? Hur ska Sommarlov se ut i år? Vilka ska vara programledare? Vilka filmer ska visas? Få alla nyheter och var med och påverka! Lämna ditt förslag på hur årets Sommarlov ska se ut och tipsa oss om vilka gäster vi ska bjuda in!

Kontakt:
Stefan Wahlstedt, projektledare, 0708-10 20 06, stefan.wahlstedt@malmo.se