Housestjärnan Otto Knows avslutade Malmöfestivalen 2019 inför ett fullsatt Stortorget. Foto: Magnus Franzén/Highshot

Tack för i år! Vi ses 2020!

Åtta dagar av fantastiska musikupplevelser, spännande mat, utmanande kultur och en storslagen konstverkstad för barn är över. Malmöfestivalen 2019 blev på många sätt ett rekordår!

Den 35:e upplagan av Malmöfestivalen kan vara en av de mest välbesökta under arrangemangets historia.

På Gustav Adolfs torg såldes runt 400 000 matportioner. Under matsvinnsfestivalen köptes råvaror som annars skulle ha kastats för ett värde av runt 30 000 kronor. Och i samband med samma programpunkt gjorde kocken Sahin Erdal hela 200 pizzor på mat som annars skulle gå till spillo.

Barnlandet, som i år var ett stort konstlabb med workshops och väggar att måla på, slog rekord i antal besökare under den inledande helgen samt måndag 12 augusti. En av höjdpunkterna var 1500 tygstycken som barn och föräldrar färglade tillsammans med Malmö Konsthall. Hamngatan hade i år fokus på hållbarhet. Bland annat tillverkades 3700 stycken EM Mudballs, en särskild sorts lerbollar som förbättrar vattenkvaliteten på botten av vattendrag. På samma område hade nätverket Konst och Klimat den fiktiva resebyrån Only Planet där över 200 resor, både fiktiva och virtuella, bokades under festivalen!

Förutom fullsatta konserter på Stortorget med artister som Veronica Maggio, Khaled och Fricky var publiken ivriga på att ta del av Malmöfestivalens program i stort. 20 032 personer besökte den luftfyllda ljusskulpturen Dodecalis på Stortorgets parkering! Och trots att den holländska superstjärnan Afrojack ställde in sin konsert med väldigt kort varsel, lyckades man på kort tid få fram ersättaren Otto Knows som avslutade festivalen och omvandlade Stortorget till en maxad dansfest!

Enligt Polisen har festivalen varit väldigt lugn och färre brott har rapporterats jämfört med tidigare år.

Malmöfestivalen 2019 är över! Tack Malmö och alla festivalbesökare! Vi ses igen, den 7-14 augusti 2020!

Kontakt
David Östberg, projektledare Malmöfestivalen, david.ostberg@malmo.se, 0708-90 85 18
Adrian Hörnquist, kommunikationsansvarig Malmöfestivalen, adrian.hornquist@malmo.se, 0734-00 96 20

Musik, dans, lek, möten, upplevelser. Åtta sprängfyllda dagar med fri entré. Stolt värd är Malmö stad, under ledning av fastighets- och gatukontoret. Välkommen till Malmöfestivalen, för 35:e året i rad – alla Malmöbors festival!

Fastighets- och gatukontoret: Adrian Hörnquist

Kommunikationsansvarig Malmöfestivalen Malmöfestivalen 2024 0734-00 96 20