Tour de France till Malmö?

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 17:32 CEST

Visst är Malmö en cykelstad, trots det saknar staden en stark förankring till cykelsporten. Men om Tour de France vill förlägga en etapp till Malmö i samarbete med Svenska Cykelförbundet – det vill säga idrotten själv – så säger inte tekniska nämnden nej.

Det är en del av tekniska nämndens yttrande på Rickard Wendels (M) motion om att få en Tour de France-etapp till Öresundsregionen.

I yttrandet konstaterar tekniska nämnden att Malmö har etablerat sig som evenemangsstad under senare år. I ”Marknadsplan för Malmö 2004”, beslutad av kommunstyrelsen, berörs olika utvecklingslinjer såväl i Malmö som internationellt: Evenemang bygger en stads varumärke. Livsstilsevenemang, som stämmer med en stads grundläggande kärnvärden och utveckling, är en av trenderna. Samarbeten kring evenemang uppstår ofta kring företeelser som har en tradition och där det finns förutsättningar för både breda ungdomsevenemang och internationella topp-event.

I Marknadsplan för Malmö 2004 föreslogs bland annat att hästsport (t.ex. Malmö City Horse Show), segling (som VM i J24) och skate (Quiksilver Bowlriders och Betongcupen) är utvecklingsbara sporter som passar Malmö, jämte de stora lagsporterna på Malmös arenor. En annan idrott som framhäver ungdomsstaden Malmö och som stärker stadens profil som en attraktiv sommarstad är beachvolley.

– Vår bedömning är att Tour de France inte bör ingå i Malmös evenemangsprofil. Det saknas en stark förankring av cykelsporten i Malmö och det är en mycket lång väg att bygga upp en mångsidig och långsiktig evenemangsstruktur inom cykelsporten, säger Emmanuel Morfiadakis, tekniska nämndens ordförande.

Just nu pågår, på uppdrag av kommunstyrelsen, ett arbete med att ta fram en ny marknadsplan för Malmö.

– I ”Marknadsplan Malmö 2015” bör frågan om vilka stadsevent som är strategiskt viktiga för att stärka Malmö som destination och som varumärke ingå som en av de viktiga delarna, menar Emmanuel Morfiadakis.

Kontakt: Tekniska nämndens ordförande Emmanuel Morfiadakis, 0708-34 31 12.