U21-EM - en fotbollsfest för Malmö

U21-EM blev en god affär för Malmö. Totalt 56 525 fotbollsfans bidrog till den härliga stämningen under matcherna på Swedbank Stadion. Även på stan märktes mästerskapet och hela 33% av de som såg matcherna besökte Fan Zone på Gustav Adolfs torg. Turisterna som besökte U21-matcherna i Malmö omsatte totalt 37 miljoner kronor under sin vistelse i staden.

Enligt en turistekonomisk undersökning gjord av TUI (Turismens Utredningsinstitut) konsumerade den typiske U21-turisten i Malmö 696 kr per person och dygn. Mest pengar spenderades i konsumtionskategorierna "Restaurant/café" och "Nöjen/uteliv". En övervägande majoritet, 86%, av besökarna uppger att de var nöjda med Malmö som evenemangsdestination.

- Att en så stor andel av besökarna är nöjda med Malmö känns bra. Som arrangör är jag också mycket nöjd; dels med att själva evenemanget blev en succé och att UEFA uttryckt sin uppskattning, dels med att evenemanget bevisligen gav ett bra turistekonomiskt tillskott till staden, säger Christian Schlyter, projektledare för U21-EM i Malmö.

Publikantalet på matcherna i Malmö var långt över förväntan med ett snitt på ca 14000 personer/match. En massiv marknadsföring av evenemanget samt massmedias bevakning av alla stora fotbollsspelare som kom till Sverige gjorde att gemene man fick upp ögonen för mästerskapet. Låga biljettpriser samt lagbiljetter bidrog också till att en ny målgrupp kom till matcherna; barn och ungdomar från olika föreningar i Skåne.

U21-besökaren i Malmö

• 72% av besökarna var män och medelåldern var 32 år. En tredjedel uppgav att de hade besökt eller planerade att besöka Fan Zone på Gustav Adolfs torg.
  • 48% av besökarna på U21-EM i Malmö var turister, dvs boende utanför Malmö kommun. Det motsvarar närmare 18000 turister som kom till Malmö och besökte evenemanget.

U21-EM i Malmö i media
En genomförd mediaanalys visar på en god mediaeffekt med ett stort intresse i media framförallt i arrangörslänen. I Malmö noterades i undersökningen 4223 artiklar före, under och efter U21-EM (1 maj-12 juli).

Om analysen
Siffrorna kommer från en turistekonomisk analys genomförd av TUI (Turismens Utredningsinstitut). Det är Svenska Fotbollförbundet och de fyra värdstäderna (Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Malmö) som beställt den turistekonomiska analysen av U21-EM som avgjordes mellan den 15-29 juni i somras.

I Malmö genomförde TUI personliga intervjuer med evenemangsbesökare på plats före och under matcherna; Sverige - Vitryssland 16 juni, Serbien - Sverige 23 juni, Tyskland - England (final) 29 juni.

Mediaeffekterna mättes av Infopaq, via webbkällor före, under och efter U21-EM och med en mätperiod 1 maj - 12 juli.

För mer information:
Christian Schlyter, projektledare för U21-EM i Malmö