UngBo 12: Bygg för unga nu!

UngBo 12: Bygg för unga nu!

TVÅHUNDRAFÖRTIOÅTTATUSEN unga saknar egen bostad. Det är nästan lika mycket som hela Malmös befolkning. Det borde inte vara så. På lördag den 1 september öppnar utställningen UngBo 12, av unga för unga, som visar på lösningar! Boutställningen invigs kl 14.00 av kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu och Janna Valik, generaldirektör på Boverket.

I det gamla bussgaraget mellan Celciusgatan och Industrigatan i Malmö öppnar den världsunika ungdomsboutställningen UngBo 12. I den visas de vinnande förslagen, i skala 1:1, av en internationell tävling kring hur man kan råda bot på bostadsbristen för unga.

Tävlingen är unik. Under nästan ett år har så mycket som 60 000 ungdomar från 142 länder visat hur man kan bygga om och bygga nytt i Malmös stadsdelar för att lösa bristen på bostäder för unga.

Lösningarna är kreativa, ansvarsfulla och i vissa fall inte helt politiskt korrekta. Ungdomarna pekar på problem som alla känner till, men som ingen vågar göra något åt. Ungdomarna föreslår yteffektiva, ekologiska och kollektiva lösningar. Ungdomarna föreslår byggnader på platta tak, på en för bred gata i ett villaområde, i dåligt använda parkeringshus, mm.

- Med stöd från Malmö stad och bostadsbyggarna vill vi, med exemplets makt, lyfta debatten kring ungas bostadssituation. Tiden att skylla ifrån sig på andra är förbi. Tiden att ta eget och gemensamt ansvar är här, säger Helena Uesson projektledare för UngBo 12.

Under utställningstiden 1 - 30 september arrangeras också ett flertal workshops, seminarier och debatter. Bostadsministern, moderaternas och socialdemokraternas bostadspolitiska talesmän kommer. Liksom Boverkets generaldirektör, byggare och inte minst ungdomar. Initiativtagaren till UngBo 12, Illmar Reepalu, ordförande i kommunstyrelsen i Malmö, medverkar vid invigningen den 1 september kl. 14.00.

Boutställningen har öppet alla dagar 14.00-19.00 och hittas i Båghallarna (Gamla Bussgaraget) i Norra Sorgenfri, Malmö. Korsningen Nobelvägen / Celciusgatan (ingång).

Information lämnas av:

Helena Uesson, 0721 812776, helena.uesson@malmo.se projektledare, Malmö stadsbyggnadskontor

Patrick Quist, 0705 251260, patrick@quistab.se konceptägare och projektledare

Fakta UngBo 12

Syftet är att skapa debatt och få fart på byggandet av ungdomsbostäder. Fas ett engagera ungdomar i konkreta lösningar, fas två är att visa ett urval i utställningsform.

• 350 förslag har kommit in
  • 19 vinnare har utsetts
  • En tävling för arkitektstuderande med 4 vinnande förslag
  • 23 modeller över tävlingsbidragen visas i utställningen den 1 - 30 september i Malmö

Projektet är ett initiativ av Illmar Reepalu men drivs självständigt inom ramen för Malmö Stadsbyggnadskontor med stöd av: ByggVesta, Diligentia, HSB, Ikano, JM, Midroc, MKB, NCC, PEAB, SKANSKA, StenaFastigheter, Riksbyggen, Veidekke och Wihlborg samt CITY Malmö, IKEA, Malmö Citysamverkan och VASYD.