Världspremiär för utställningen Disgusting Food Museum i Malmö

Världspremiär för utställningen Disgusting Food Museum i Malmö

På Disgusting Food Museum får du möjlighet att lukta och smaka på delikatesser från hela världen. Några exempel är rostat marsvin från Peru, maggot-ost från Sardinien, den illaluktande thaifrukten durian och surströmming från Sverige.

- Till mathuvudsstaden Malmö kommer många nyfikna och matglada människor för att äta gott och testa nya smaker. En ny, rolig och internationell utställning som Disgusting Food Museum blir ett komplement till alla fantastiska matupplevelser som serveras här, säger Karin Tingstedt, evenemangschef på Malmö Turism.

Kurator på Disgusting Food Museum är Samuel West, psykologen och forskaren som våren 2017 öppnade den uppmärksammade utställningen Museum of Failure i Helsingborg med ett stort antal ”misslyckade” produkter från hela världen. Ekonomen och techprofilen Andreas Ahrens är museidirektör. Samuel och Andreas menar att mat är så mycket mer än bara näring. ”Konstig” mat fascinerar och ovanliga livsmedel kan upplevas olika.

- Disgusting Food Museum är på riktigt. Riktig mat som luktar och smakar, och det är lika lärorikt som det är kul. Tjurpenis eller skinka (grisrumpa) – vad är värst egentligen? Disgusting Food Museum kan också bidra till en förändrad syn på vad som är äckligt eller inte, och gör det lättare för oss att ta till oss miljömässigt hållbara livsmedel framöver, säger Samuel West, kurator på Disgusting Food Museum.

Disgusting Food Museum håller öppet onsdag-söndag på Slagthuset MMX i Malmö mellan den 29 oktober 2018 och den 27 januari 2019. Slagthuset MMX ligger på Carlsgatan 12. I museishopen säljs ett urval av ovanliga drycker och snacks och i samma byggnad ligger en (allt annat än äcklig) restaurang.

Kontaktpersoner:

Karin Tingstedt, Evenemangschef på Malmö Turism, telefonnummer: 070-863 30 83. Email: karin.tingstedt@malmo.se

Samuel West, Curator & Chief Disgustologist, telefonnummer: 0709-38 62 98
Andreas Ahrens, Curator & Museum Director, telefonnummer: 0763-45 57 91