Varvsstaden, visionsbild över planområdet. Illustration: NORD arkitekter

​Varvsstaden får efterlängtad skola

En skola, en förskola, bostäder, arbetsplatser, centrumverksamheter, ett kajstråk och en esplanad. Det är en avgörande pusselbit som är nu på plats för Varvsstadens utveckling. På torsdagen antog stadsbyggnadsnämnden detaljplanen för ett 36 500 kvadratmeter stort område i det gamla Kockumsområdet strax öster om Skeppsgatan.

I Varvsstaden pågår utvecklingen från industri- och hamnområde till blandad stad med starka hållbarhetsförtecken. Behovet av permanenta skol- och förskoleplatser är mycket stort i Västra hamnen och den nya detaljplanen innehåller ett storkvarter med grundskola, förskola, kontor, centrumverksamhet och drygt 200 bostäder. Den nya grundskolan kommer enligt förslaget att rymma 550 elever, medan förskolan får plats för 80 barn uppdelade på fyra avdelningar.

Varvsstaden är kulturhistoriskt betydelsefull för Malmö, men just det aktuella planområdet är i det närmaste obebyggd. Här finns två traverser som använts för att förflytta och lasta gods, och en av dem ska bevaras som en del i gaturummets gestaltning. Den nya bebyggelsen får också gärna inspireras av områdets industrihistoria, den befintliga tegelarkitekturen, ruffigheten och färgskalan.

Närheten till centrum, hav och kollektivtrafik gör Varvsstaden till en stadsdel för alla Malmöbor, och stor vikt läggs vid mötesplatser, stråk, grönska och öppenhet. Hela kustlinjen runt Västra hamnen ska i framtiden vara tillgänglig för alla, och längs kanalen ska anläggas ett gång- och cykelstråk och möjligheter att slå sig ner vid vattnet.

Den södra och sista delen av Einar Hansens esplanad går genom planområdet. Det är den blivande stadshuvudgatan, som ersätter Skeppsgatan, och har en central roll i Västra hamnens utveckling. Esplanaden får generöst med plats för gång, cykel, grönska och vistelse.

– Varvsstaden är en historisk miljö i Malmös hjärta och går från att vara en barriär till en attraktiv stadsdel vid kanalen, som knyter ihop Västra hamnen med centrala Malmö, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd och ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Barnen får ta mer plats när det nu byggs en ny skola och förskola samtidigt som Västra hamnen byggs ihop med centrala Malmö, säger Sofia Hedén (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

För mer information kontakta gärna
Märta Stenevi 0732 34 24 82
Sofia Hedén 0703 56 41 68