Yrkesgymnasier föreslås flytta

Utredningen om Malmös kommunala gymnasieutbildningars lokaler som pågått sedan december förra året är nu klar och har idag presenterats för utbildningsnämnden. Uppdraget har varit att se över hur utbildningsförvaltningen kan slå samman gymnasieskolor för att minimera den lokalyta som gymnasieskolorna inte använder på ett effektivt sätt. Utredningen är en fortsättning på det organisationsbeslut som bland annat innebär att Heleneholms gymnasium och Mediegymnasiet går samman i Nya Malmö Latin 2013.

I direktiven till utredaren (Sten-Bertil Olsson, fd utbildningsdirektör i Lund) slås fast att denne ska undersöka lämplig placering för barn- och fritidsprogrammet, i dag på Heleneholms gymnasium, el- och energiprogrammet och VVS- och fastighetsprogrammet, i dag finns dessa på Universitetsholmens gymnasium. Syftet är att få balans i ekonomin.

Utredaren redovisar tre alternativa möjligheter där en ekonomi i balans är huvudkrav i det första. Det andra tar fasta på konkurrenssituationen och fokuserar på hur Malmös kommunala gymnasieskolor ska kunna locka ett större antal elever. Det tredje förslaget utgår från att skolor inte bör vara rena pojk- respektive flickskolor.

När ekonomin får styra
I det ekonomiskt mest fördelaktiga förslaget flyttar barn- och fritidsprogrammet från Heleneholm och vård- och omsorgsprogrammet från Rönnens gymnasium till Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium. El- och energiprogrammet och VVS- och fastighetsprogrammet flyttar från Universitetsholmens gymnasium till Norra Sorgenfri gymnasium.

De ytkrävande yrkestekniska utbildningarna koncentreras till två skolor; Norra Sorgenfri gymnasium och Agnesfrid gymnasium. Genom att använda hela lokalkapaciteten på Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium värnar man om de centrala skolorna och den konkurrensfördel placeringen ger. Genom att helt lämna både Universitetsholmens och Rönnens gymnasium sparar utbildningsförvaltningen 15 miljoner kronor per år enbart i lokalkostnader.

Med marknadsstrategi
Också i det marknadsoptimerade förslaget flyttar vård- och omsorgsprogrammet till Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium. Barn- och fritidsprogrammet däremot flyttar till Universitetsholmens gymnasium. Besparingen uppgår till 60 procent av det ekonomiskt optimerade förslaget.

Med genus i fokus
I det genusoptimerade förslaget flyttar barn- och fritidsprogrammet till Norra Sorgenfri gymnasium och vård- och omsorgsprogrammet till Universitetsholmens gymnasium. Besparingen uppgår till cirka 25 procent av det ekonomiskt optimerade förslaget. Förklaringen till att detta förslag sparar mindre än det marknadsoptimerade är den fördelningsmodell för lokalhyror som används.

Utredningen kommer nu att diskuteras och analyseras. I juni ska utbildningsnämnden fatta beslut i ärendet.

Bifogar utredningen samt två artiklar ur personaltidningen Edico (nr 2 och 3 2012) som beskriver utredningen och dess bakgrund.

Matz Nilsson, utbildningsdirektör

Sten-Bertil Olsson, utredare