”Brecht – i mörka tider” med Sven Boräng spelas på Hipp 20 nov – 6 dec. Foto: Johan Sundell

Brecht – i mörka tider

”DET FINNS BARA ETT SÄTT ATT BEKÄMPA MAKTEN. ÖVERLEV DEN.”

Skådespelaren Sven Boräng berättar, ackompanjerad av pianisten Annika Bjelk, ett starkt, fängslande och känsloladdat människoöde. Efter att nazisterna tagit makten i Tyskland 1933 lämnade dramatikern och regissören Bertolt Brecht sitt hemland. Föreställningen är ett berätteri med sång och musik om hur Brecht går från att vara enormt framgångsrik till att plötsligt leva i exil, bli immigrant, flykting och till slut fråntas sitt medborgarskap.

Idén till föreställningen kom från teaterchef Kitte Wagner:

”Efter att jag sett Sven Boräng på Hipp Night sjunga Brecht ensam på scenen och trollbinda publiken uppstod en lustfylld idé att göra en mindre föreställning på Hipp. Brecht gick från att ha varit värsta coolaste bohemen i Berlin med succén Tolvskillingsoperan, till att bli politisk flykting i över 15 år. Tiden i exil var Brechts mest produktiva som dramatiker och diktare, och han levde ett extraordinärt liv. Vår föreställning handlar om människan bakom och vi vill dela hans dikter, sånger och brev från exilen – alla tonsatta av den danska musikern Sören Huss.”

Brecht – i mörka tider har premiär på Hipp 20 november, och spelas t.o.m 6 december 2019.

Kontakta gärna mig för ytterligare information, intervjuer eller recensionsbiljetter.

Med vänlig hälsning,

Carin Hebelius, presskontakt
0702-274238, carin.hebelius@malmostadsteater.se

BRECHT – I MÖRKA TIDER

Premiär på Hipp 20 november 2019

Ett koncept av: Kitte Wagner, Henrietta Hultén och Sven Boräng
Kompositör: Sören Huss
Scenografi: Benjamin la Cour
Kostym: Paola Billberg Johansson
Ljus: Sven-Erik Andersson
Mask: Åsa Trulsson

I rollen: Sven Boräng
Musiker: Annika Bjelk

©Rättigheterna till Bertolt Brechts texter administreras via Nordiska ApS gentemot Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main.