Foto: Per Erik Berglund

Finalen i årets kock avgörs i Malmö Arena

Torsdagen den 2 februari 2017 går finalen av Årets Kock av stapeln i Malmö Arena. Det handlar om Svenskt Mästerskap i professionell matlagning och därmed landets mest prestigefyllda gastronomitävling.

Malmö står för första gången värd som finalstad.

- Det är första gången Årets Kock genomförs i Malmö på Malmö Arena. I Skåne finns ett intressant matarv och regionen har visat framfötterna vad gäller sitt gastronomiska engagemang, säger Hanna Halpern, vd för Årets kock.

- Malmös utbud av bra restauranger och skickliga kockar har haft en stark utveckling de senaste åren och vi ser att maten blir en allt viktigare reseanledning för nationella och internationella besökare till Malmö. Vi har arbetat tätt tillsammans med Event in Skåne och olika aktörer i Malmö för att få äran att stå värd för Årets Kock finalen 2017. Tävlingen bidrar till att sätta fokus på och driva på utvecklingen av Malmö, och hela Skåne, som matdestination, säger Katarina Olsson, evenemangschef i Malmö stad.

- I både Malmö Arena och på Malmö Arena Hotel ligger maten oss varmt om hjärtat som en viktig komponent till de evenemang och upplevelser som levereras hos oss.. Därför är det extra angenämt att få stå som värdarena för detta gastronomiska mästerskap, säger Karin Mårtensson, vd i Malmö Arena.

Tävlingen Årets Kock startades av de svenska mejeriföretagens branschorganisationSvensk Mjölk tillsammans med Gastronomiska Akademien och med stöd av Tore Wretman. Årets Kock är ett helägt dotterbolag till Restaurangakademien och har som huvudsaklig uppgift är att driva och utveckla svensk gastronomi genom att bland annat genomföra tävlingen SM i professionell matlagning. Vinnaren blir svensk mästare, erövrar titeln ”Årets Kock”, får Gastronomiska Akademiens Mejerimedalj och en inspirerande studieresa. Läs mer på http://tasteticket.se/arets-kock.html

Biljetterna släpps 30 september klockan 10:00 på ticketmaster.se

Kontaktpersoner: