Malmö förebild för Sveriges städer

Malmö förebild för Sveriges städer

Malmös sätt att arbeta med samverkan i city ligger långt fram och kollegor i övriga Sverige och världen får ta del av framgångarna. Därför får Malmö Citysamverkan och Malmö stad ett hedersomnämnande för sin öppenhet och vilja att dela med sig.

”Det aktiva arbetet för en attraktiv och levande stadskärna har betytt väldigt mycket för oss. Vi har fått fler besökare och det har blivit ännu roligare att verka här”, säger Elisabeth Hamrelius, butiksägare i city. ”Vi är stolta över att kunna dela med oss av det vi har gjort till andra städer och länder.”

Under de senaste åren har Malmö tagit emot över 800 studiebesöksgrupper per år, motsvarande ca 12000-15000 personer.

”Många av våra medlemmar är väldigt tacksamma över att få ta del av andras erfarenheter, och Malmö är en ledstjärna när det gäller öppenhet och att dela med sig av framgångar och vägen till framgångarna”, säger Jeanette Berggren, VD på Svenska Stadskärnor.

”Vi är mycket glada och stolta över hedersomnämnandet och att andra uppskattar att vi gärna delar med oss av våra erfarenheter. Malmö Citysamverkan har sedan starten 1995 jobbat för en levande stadskärna och vi ser många bevis på förbättringar. Vi tar emot många studiebesök och det gör vi för att vi gärna bidrar till andra med det vi kallar Malmömodellen, en strukturerad och långsiktig samverkan mellan kommun, fastighetsägare och näringsliv”, säger Pia Sandin, VD på Malmö Citysamverkan.

Stadsmiljöenkät visar:

81% av Malmöbor är positiva till Malmö.

66% tycker att stadsmiljön har förändrats positivt, 69% nämner då folkliv, uteserveringar och gågatorna.

På påståendet om utbudet i Malmö är mycket bra får restauranger/caféer 4,3 på 5-gradig skala och butiker får 3,9.

Hedersomnämnandet delades ut i fredags vid Svenska Stadskärnors årliga konferens. 160 delegater från ett 40-tal städer deltog.

Juryns motivering:

”Till Malmö stad och Malmö Citysamverkan

Ett hedersomnämnande för gott ambassadörskap för Sveriges stadskärnor. Som branschförening uppskattar vi att ni tar er tid, vill och vågar vara skyltfönster för branschkollegor. Vi värdesätter att ni på ett professionellt, kamratligt och öppet sätt delar med er av era framgångar och inte minst vägen som leder till framgångarna.”

För mer information, kontakta:

Jeanette Berggren, VD Svenska Stadskärnor, mobil 0706-686962, e-post jeanette.berggren@svenskastadskarnor.se.

Elisabeth Hamrelius, ägare Hamrelius Bokhandel, mobil 0708-964355.

Pia Sandin, VD Malmö Citysamverkan, mobil 0733 30 70 15, e-post pia.sandin@malmocity.se.