Håkan Hardenberger och Rolf Martinsson öppnar konsertsalen i Malmö Live 28-29 augusti

Den 28-30 augusti skriver Malmö historia när stadens nya konserthus öppnar för publik. Nu presenterar Malmö Live Konserthus premiärkonserten som ges den 28 och 29 augusti i det som blir en av norra Europas främsta konsertsalar.

Förväntningarna är höga på Malmö Symfoniorkesters första säsong i konsertsalen på Malmö Live där akustiken ska vara i världsklass. Öppningskonserten under premiärhelgen i stadens nya konserthus ska givetvis göras av världsstjärnor – och självklart sådana med rötterna djupt i Malmöjorden.

Specialskrivet uruppförande
Konserten inleds med ett uruppförande av ett specialbeställt verk av den mest spelade svenska tonsättaren i världen – Malmöbon Rolf Martinsson. Det nyskrivna verket framförs av Malmö Symfoniorkester tillsammans med sopranen Lisa Larsson som solist.

- Verkets första del är en dramatisk kraftmätning för stor orkester. Den andra delen tar, liksom ett eko, upp första delens tematik som i en lyrisk stämning omtolkas av sopransolisten genom Karin Boyes vackra och stämningsfulla diktning. Jag gläder mig extra mycket åt att i detta spännande sammanhang få sammanföra sopransolisten Lisa Larsson med MSO och maestro Marc Soustrot - en briljant solist och en fantastisk dirigent som jag i så många sammanhang haft glädjen att samarbeta med var och en men även tillsammans, säger Rolf Martinsson.

Världsprofilen från Malmö
Därefter möter publiken världstrumpetaren Håkan Hardenberger som är kvällens andre internationellt erkända Malmöson. Tillsammans med symfoniorkestern bjuder han på verket ”From the Wreckage” – ett jazzinfluerat modernt stycke av den engelske kompositören Mark-Antony Turnage.

- Det är väldigt spännande och roligt att få öppna konsertsalen i Malmö Live och det känns lite extra eftersom det är i min hemstad. Jag hoppas att akustiken är så bra som den sägs vara och att det nya huset blir en riktig trampolin för Malmö Symfoniorkestern. Det ser ju lovande ut, säger Håkan Hardenberger.

Fantastisk klassiker i ny lyster
Slutligen får premiärpubliken under denna öppningshelg smaka på välbekant vacker och romantisk musik av Hector Berlioz i form av den älskade klassikern ”Symphonie fantastique” – här i en helt ny lyster under chefdirigent Marc Soustrots ledning.

Öppningskonserten blir ett alldeles unikt och historiskt ögonblick i Malmö och startskottet som alla har väntat på.

Datum och tid
28 augusti kl 19.00
29 augusti kl 15.00

Rolf Martinsson nytt invigningsstycke, uruppförande

Mark-Antony Turnage From the Wreckage, för trumpet och orkester

Paus
Hector Berlioz Symphonie fantastique

Medverkande
Malmö Symfoniorkester
Marc Soustrot, dirigent
Håkan Hardenberger, trumpet
Lisa Larsson, sopran

Biljetter
Biljetterna är släppta och finns att köpa på www.mso.se.

Lennart Stenkvist, programansvarig symfonisk musik, 0708-159622
Carolin Sjöholm, kommunikatör, 0721-572390

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Biljettvecka 18-22 maj
Mellan den 18-22 maj släpps biljetterna till ett stort antal av höstens konserter på Malmö Live.

På Malmös bästa läge öppnar Malmö Live den 2 maj 2015 - stadens nya mötesplats med konserthus, kongressanläggning och hotell, där musiken är navet. Malmö Live Konserthus är verksamheten i det nya konserthuset med uppdrag att ytterligare profilera Malmö som musikstad och göra Malmö Live till ett offentligt rum och en mötesplats med angelägna, underhållande och tankeväckande program. I Malmö Live Konserthus ingår även Malmö Symfoniorkester.

Den 4 juni invigs platsen gemensamt av Malmö stad och Clarion Hotels, och den 28-30 augusti öppnar konsertsalarna för publik och den första konsertsäsongen inleds.