HDC - Kabeln som larmar vid brand!

Värmedetektorkabel HDC (Heat Detection Cable) - upptäck branden i tid med larmkabel! Brandlarmskabeln upptäcker branden innan den hunnit sprida sig in i byggnaden.

Många bränder är anlagda. Lite nu och då brinner skolor och daghem ned på grund av att man inte upptäcker branden i tid. När en detektor reagerar inomhus är det oftast försent. - Därför har vi tagit fram en larmdetektorkabel som indikerar brand utanför byggnaden, säger Agne Zakrisson (belysningsansvarig hos Malux).

Teknik: En 2-trådsslinga anslutes till detektorn från brandlarmscentralen. Kabeln monteras med speciella plast- eller distansklammer som är avsedd för att klara utomhusklimat.  Om brandlarmskabeln skadas så går det att byta ut och skarva kabeln.

Temperaturgränser: Kabeln finns för två temperaturgränser, 68ºC och 105ºC. Kabeln finns som svart och vit 105ºC och röd 68ºC och reagerar t.ex. på utvändig värmeutveckling. Om temperaturen överskrider max larmtemperatur så blir det en kortslutning (slutning) i kabeln som indikerar brand via brandlarms central.

Applikationsområden: skolor, offentlig miljö, pipelines, silos, farmartankar, hangarer, datarum, broar, gruvor, varuhus, kontrolltorn, kabelstegar, ställverk, transformatorstationer, kabeltunnlar, pumphus, kompressorutrymmen, cisterner, maskinrum, torkanläggningar, spiskåpor, ventilationsanläggningar.

För kontakt och teknisk information: Tel 0660-292900 eller info@malux.se