Manifestgalan 2019 - Saga Becker leder Manifestgalan den 15 februari på Nalen

Manifest är musikpriset som uppmärksammar och premierar artister som är kontrakterade på oberoende skivbolag och är dessutom årets stora händelse i indiemusik-Sverige. Likt sina pristagare är Manifestgalan helt oberoende som hyllar årets musikaliska framgångar med en storslagen fest för alla som verkat i den oberoende musikbranschen och den musikälskande publiken. För den kommande galan har juryn lyssnat igenom och bedömt 405 albumproduktioner och 159 musikvideos.

Manifestgalan 2019 kommer att äga rum den 15 februari och kommer traditionsenligt att ställa till med en minnesvärd festkväll i musikens tecken på Nalen i Stockholm. Där och då ska, utifrån 21 kategorier, den bästa oberoende musiken från det gångna året hyllas av en samlad oberoende musikbransch.

Utöver sitt viktiga uppdrag som prisutdelare så är galan en del av något större – Manifest. Manifest är en plattform som stärker och lyfter fram svenska oberoende artister, musikbolag, förlag, producenter, musikskapare och kreatörer.

Årets konferenser är ingen mindre än skådespelaren Saga Becker som inför hela indie-musikbranschen och en musikälskande publik på Nalen i Stockholm presenterar årets Manifest-vinnare.

Saga Becker slog igenom när hon genom sin debutroll i ”Nånting måste gå sönder” vann en Guldbagge för ”Bästa kvinnliga huvudroll” 2015. Efter det har hon bland annat medverkat i Sommar i P1, ”Tjejer som oss” på SVT, samt både skrivit och regisserat kortfilmen ”Fuckgirls”. Under 2018 är hon aktuell i ett flertal nya projekt, bland annat som medverkande i en antologi med erotiska noveller som släpps på Rabén & Sjögren i juli.

"Jag blir otroligt glad över att ha fått ett sånt här ärofyllt uppdrag! Jag älskar utmaningar och det här är ett bra sätt att sätta ribban för 2019! Jag ser så mycket fram emot detta!"Saga Becker

Fyra snabba med årets producent - Suvi Richter
Suvi Richter är producent för Manifestgalan 2019 och projektledare för Manifestkonceptets alla delar detta år.

Suvi, berätta mer om dig själv?
Jag kommer från musiken och skapandet själv och har en grund i att vara artist och låtskrivare. Jag jobbat en hel del med projektledning, branschdagar och strukturella kulturprojekt. Har även suttit i x antal branschorganisationsstyrelser, i ett nötskal skulle jag väl säga att jag håller på med makro och mikrogrejer inom musik i Sverige.

Varför väljer du att jobba med Manifestgalan?
Jag vill fortsätta med bygget av Manifest som hjärtat till en viktig mötesplats för Musiksverige. Min uppfattning är att besökare upplever Manifest som en väldigt trygg plats – det är en fest med mycket hjärta och värme där en kan känna sig välkommen både som publik, nominerad och bransch oavsett genretillhörighet och så vidare. Det syns även på hur folk klär sig till festen att olikheter och en mångfald av uttryck premieras. Jämlikhet och rättvis representation är något som jag verkligen brinner för.

Vad kan vi förvänta oss den 15 februari?
Det kommer att bli mycket fest, härligt häng och bra livemusik! Jag har valt att fokusera på sådana genrer som kanske inte har hunnit få plats på scen tidigare. Vi har också fått förstärkning i produktionsteamet med fler otroligt proffsiga människor och vi tillsammans kommer arbeta hårt med att galan ska bli en fantastisk kväll för alla inblandade.

Har du tips till de som tänker delta på galan?
Ja, jag vill tipsa om att ”save the week” istället för save the date. Vi planerar en hel del roliga aktiviteter och happenings under hela Manifestveckan. Om du älskar musik, fest och gott häng skulle jag rekommendera starkt att säkra galabiljett nu och hålla hela vecka 7 öppet i kalendern (11-16 februari).

EARLY BIRD-BILJETTER
I år kommer det att släppas ett begränsat antal exklusiva Early bird-biljetter till de som inte kan vänta till det ordinarie biljettsläppet.

Vid köp av Early Bird-biljett får man:
- En säkrad plats på årets Manifestgala.
- Delta på förminglet kl. 18:00. (Dörrarna för övrig publik öppnas kl. 19.00)
Drinkbiljetter till förminglet.
- Access till alla seminarier runt Manifestgalan.
- Goodiebag i form av en limited edition tygväska innehållande ”The Survival kit of Fest-på-Manifest".

Köp Early bird-biljett:https://secure.tickster.com/x277dh6htjd7lf9
Pris för Early bird-biljett: 280 kr
Ordinarie pris är 350 kr.

Mer om Manifestgalan
Manifestgalan är en oberoende musikgala som firar det gångna årets framgångar med prisutdelning och fest, men även en plattform där bolag, förlag och musikskapare definierar sig själva, vad som menas med oberoende och diskuterar aktuella frågor ur ett näringslivs-, kulturpolitiskt- och arbetsmiljöperspektiv.

Manifest 2019 är första av ett treårigt intensivt utvecklingsprojekt där vi fokuserar på att utveckla konceptet vidare, dels gällande jämlikhet och rättvis representation. Målet är att stärka samverkan mellan olika typer av, till exempel större och mindre, musikaktörer i Sverige men även skapa och vidareutveckla internationella samarbeten för att börja etablera Manifest-konceptet på den globala musikmarknaden.

Manifestgalan gick första gången av stapeln 2003, i början tänkt som ett alternativ till Grammisgalan. Manifest är idag, 16 år senare, ett paraply för olika aktiviteter som involverar, stärker och lyfter fram svenska artister, musikbolag och producenter. Manifest skapades på initiativ av SOM, Svenska Oberoende Musikproducenter. SOM är en ideell förening som samlar nära 300 oberoende skivbolag och verkar för att tillvarata medlemmarnas intressen inom upphovsrättsliga frågor, utbilda, samt främja och stärka samarbetet mellan medlemmarna.

Manifestgalan 2019, som ägs av Svenska Oberoende Musikproducenter, blir den 16:e upplagan av Sveriges mest genrebreda musikgala där musikskaparna och konsten står i fokus.

Manifestgalan 2019