Fler jobb förväntas inom handeln

Arbetsgivarna inom parti- och detaljhandeln planerar att inleda det nya året med en rejäl sysselsättningsuppgång. Sysselsättningstrenden har ökat betydligt både vid en års- och kvartalsjämförelse och ligger nu på optimistiska +15 procent. Bland övriga branscher ser både byggbranschen och gruvnäringen ut att inleda året med sysselsättningsökningar medan transportsektorn och de gröna näringarna levererar negativa jobbprognoser.

Sysselsättnings­trenden för handeln är +15 procent, en ökning med 13 procentenheter både jämfört förra kvartalet och med för ett år sedan. Sysselsättningstrenden för landet som helhet är +6 procent (se fotnot).

• - Att handeln ser ut att börja året med en rivstart i kombination med en stark byggsektor och en överlag stabil arbetsmarknad runt om i landet tolkar jag som tecken på att en stark konjunktur inleder 2015, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Byggbranschen och gruvnäringen ökar

Bland de undersökta branscherna är det alltså parti- och detaljhandeln som lämnat den starkaste jobbprognosen. Byggbranschen ökar igen liksom gruvnäringen, som länge dragits med minskad arbetskraftsefterfrågan. Transportsektorn halkar ner till en mycket pessimistisk nivå och de gröna näringarna (jordbruk, skogsbruk och fiske) är också nere på en negativ jobbprognos.

Norrland i topp

Störst efterfrågan på arbetskraft rapporteras från norra Sverige medan även Stockholms- och Uppsalaregionen och Skåne lämnat relativt optimistiska prognoser trots viss nedgång, Även östra Götaland tror på viss ökning medan Mellansverige står kvar på en försiktigt positiv prognos.Västsveriges arbetskraftsefterfrågan går däremot ner betydligt jämfört med förra kvartalet.

Fortsatt små förändringar globalt

Globalt rapporteras återigen enbart små förändringar på arbetsmarknaderna och mönstret från de senaste kvartalen återupprepas därmed. Starkast prognos kommer för andra kvartalet i rad från Indien, Taiwan och Nya Zeeland medan de svagaste – och enda negativa – rapporteras från arbetsgivarna i Finland, Italien, Nederländerna och Schweiz.

Generellt har de globala prognoserna gått upp något jämfört med förra kvartalet och är på många håll också starkare än de var för ett år sedan.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 11 000 medarbetare på ett 70-tal kontor och verksamheten under ManpowerGroup är uppdelad på tre varumärken: Experis, Manpower och Right Management.Inom ramen för ManpowerGroupSolutions erbjuder vi skräddarsydda kompetens- och funktionslösningar.Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med drygt 200.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.