Jobben ökar i Stockholm och Uppsala

Arbetsgivarna i Stockholms och Uppsala län avslutar året med en uppåtgående jobbprognos och sysselsättningstrenden är nio procentenheter högre än förra kvartalet. För landet som helhet ser sysselsättningen återigen ut att hamna på plussidan efter förra kvartalets svacka. Bland de undersökta branscherna går handeln, energisektorn och tillverkningsindustrin fortsatt bra men hotell- och restaurangbranschen ser ut att få problem med neddragningar, liksom skogs- och jordbrukssektorn.

Sysselsättningstrenden (se fotnot) för Stockholms och Uppsala län är +2 procent, vilket är en uppgång med nio procentenheter jämfört med förra kvartalet och med tre procentenheter jämfört med samma kvartal förra året. Även sysselsättningstrenden för landet som helhet är +2 procent.

– Stockholm- och Uppsalaregionens arbetsgivare förväntar sig en sysselsättningsökning jämfört med förra kvartalet, vilket givetvis är glädjande men det gäller att de tagit fram strategier för att hitta rätt kompetens när de ser ut att behöva rekrytera igen, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Positiv prognos i alla regioner utom västra Götaland

Arbetsgivarna i fem av sex regioner lämnar en positiv prognos. Mellansverige lämnar den näst högsta prognosen efter norra Sverige. Mest ökar alltså Stockholms- och Uppsalaregionen tillsammans med norra Sverige medan Västra Götalands och Hallands län ligger kvar med en negativ prognos. Skåne har liksom östra Götaland lämnat en svagt positiv prognos men östra Götaland har minskat.

Noteras bör att för norra Sverige och Mellansverige kan resultaten ännu inte justeras för säsongsvariationer. Ojusterat visar undersökningen sysselsättningsuppgångar i båda regionerna under senhösten, och med sysselsättningstrenden nio respektive fem procent ligger de alltså högst i Sverige.

Handeln och energisektorn i topp

Bland de undersökta branscherna lämnar sju av tio en positiv sysselsättningsprognos. Parti- och detaljhandeln går bäst och är även den bransch som står för de största ökningarna, både vid en kvartals- och årsjämförelse. Även energisektorn ser ut att gå en fin sysselsättningshöst tillmötes, liksom tillverkningsindustrin. Betydligt sämre ser det ut för den tidigare så expansiva hotell- och restaurangbranschen som rasat 17 procentenheter på ett år. Även skogs- och jordbrukssektorn ser ut att få sysselsättningsproblem under det kommande kvartalet. Den svagaste prognosen kommer dock från gruvnäringen som nu är nere på sysselsättningstrenden -6 procent.

Försiktiga arbetsgivare på många håll globalt

Trots att 29 av de 42 undersökta länderna lämnat positiva prognoser syns få tecken på en global sysselsättningsuppgång. Många företag världen över är fortsatt avvaktande till att öka antalet anställda, sannolikt beroende på den osäkra marknadsutvecklingen på många håll.

Arbetsgivarna i Indien, Taiwan, Panama, Singapore och Brasilien rapporterar de starkaste sysselsättningsprognoserna medan de fem svagaste kommer från tre europeiska länder: Italien, Spanien och Finland. Jämfört med förra kvartalet är sysselsättningsplanerna starkare i endast 14 av de undersökta länderna, medan de försvagas i 19 länder och är oförändrad i nio. Jämfört med samma period för ett år sedan har sysselsättningstrenden försvagats i 25 länder.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det fjärde kvartalet 2013 förväntar sig sju procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, sex procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (84 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +1 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +2 procent.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 11 000 medarbetare på ett 70-tal kontor och verksamheten under ManpowerGroup är uppdelad på tre varumärken: Experis, Manpower och Right Management.Inom ramen för ManpowerGroupSolutions erbjuder vi skräddarsydda kompetens- och funktionslösningar.Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med drygt 200.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.