​Ny Work Life-undersökning: Chefsjobb drömmen för många svenskar

Fyra av yrkena på topp tio-listan över svenskens drömjobb är chefsjobb. Det står klart sedan drygt 4 000 svenskar fått lista sitt drömjobb i Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life. Bland män hamnar vd i topp medan personalchef och administratör delar förstaplatsen bland kvinnor.

– Flera rapporter de senaste åren har visat att intresset för chefsjobb minskar. Trots det hamnar nu fyra olika chefsjobb bland de tio främsta av svenskarnas drömjobb. Det är en glädjande utveckling för det svenska ledarskapet, säger Lars Forseth, vd ManpowerGroup Sverige

Vd toppar listan över svenskarnas drömjobb. Tvåa kommer personalchef och på tredje plats administratör. När männen drömmer om jobb hamnar vd och ingenjör etta respektive tvåa. Bland kvinnorna däremot är personalchef tillsammans med administratör de populäraste drömjobben.

Mäns och kvinnors jobbdrömmar skiljer sig åt också på andra sätt. Yrken som säljare, äventyrare och musiker finns med på männens topp tio-lista, men saknas på kvinnornas. Lärare, marknadsförare och djurskötare återfinns bland kvinnornas vanligaste drömjobb, men inte bland männens.

När man jämför svenskarnas drömjobb bakåt i tiden kan man se att vissa yrken helt har tappat sin popularitet. Vd är fortfarande det mest eftertraktade yrket medan yrken som entreprenör och managementkonsult helt har fallit bort från listan. Även lärare har försvunnit från huvudlistan, men behåller med en sjätteplats sin popularitet bland kvinnorna. Värt att notera är också att fem av titlarna på årets lista är yrken med arbetsledaransvar, exempelvis vd, personalchef, projektledare, försäljningschef och produktionschef.

– Det är positivt att så många svenskar drömmer om ansvarfulla yrkesroller speciellt som vi vet att både högre chefer och mellanchefer är en bristvara idag, säger Lars Forseth.

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under januari 2015 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studenter. 4 428 personer har svarat på frågor om drömjobb.

Tabeller nedan:

- Svenskarnas drömjobb 2006 – 2015
- Mäns och kvinnors drömjobb 2015

- Vad lockar mest med drömjobbet?

För mer information, kontakta gärna:Hans Makander, informationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, hans.makander@manpowergroup.se

Svenskarnas drömjobb 2006-2015

8 Marknadsförare Produktionschef
9 Djurskötare Äventyrare
10 Receptionist Musiker

Tabellen ovan visar de tio populäraste jobben bland kvinnor respektive män i Work Life-undersökningen 2015.

Det lockar mest med drömjobbet

1 Spännande och personligt utvecklande 62%
2 Möjlighet till stor personlig frihet 33%
3 Möjlighet att hjälpa andra 27%
4 Möjlighet att förbättra samhället 20%
5 Möjlighet till hög lön 17%
6 Säkert och tryggt 9%
7 Hög status 5%
8 Annat skäl 5%

Arbetslivspanelen har kunnat ange flera alternativ som svar på frågan ovan.

Om undersökningen

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under januari 2015 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studenter. 4 428 personer har svarat på frågorna om drömjobb.

• arbetsmarknad
  • undersökning
  • kairos future
  • drömjobb

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal kontor och verksamheten under ManpowerGroup är uppdelad på tre varumärken: Experis, Manpower och Right Management.Inom ramen för ManpowerGroupSolutions erbjuder vi skräddarsydda kompetens- och funktionslösningar.Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med drygt 200.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.