Praktisera på Mänskliga Rättighetsdagarna våren 2017?

Nyhet   •   Okt 10, 2016 14:32 CEST

Som praktikant på Mänskliga Rättighetsdagarna får du göra allt från att planera seminarier till kommunikationsarbete kring konferensen. Foto Evelina Rönnbäck

Mänskliga Rättighetsdagarna, MR-dagarna, utlyser en praktikplats för våren 2017. Som praktikant hos oss kommer du att arbeta både med konferensens innehåll och med kommunikationsarbete kring konferensen. Ett oerhört lärorikt och spännande arbete för dig som är intresserad av att arbeta med informationsarbete om mänskliga rättigheter.

MR-dagarna är Nordens största mötesplats för praktiker, forskare, myndigheter, politiker och ideellt engagerade som arbetar med eller vill lära mer om mänskliga rättigheter. Syftet med arrangemanget är att öka kunskapen om mänskliga rättigheter och att lyfta dem högre upp på den politiska dagordningen. 2017 kommer MR-dagarna att gå av stapeln den 9-11 november i Jönköping, under rubriken ”De mänskliga rättigheternas framtid”.

MR-dagarna har vuxit till en central institution för alla som arbetar med mänskliga rättigheter i Sverige. I över 15 års tid har vi varit en av landets främsta arenor för samtal, debatt och kompetensutveckling med fokus på mänskliga rättigheter. Någon motsvarighet till MR-dagarna när det gäller antalet deltagare finns inte i Norden. 2016 står tio organisationer gemensamt som arrangörer av MR-dagarna – åtta frivilligorganisationer – DemokratiAkademin, Diakonia, Fonden för mänskliga rättigheter, Föreningen Ordfront, Sensus studieförbund, Svenska kyrkan, Sveriges Kvinnolobby och Ibn Rushd studieförbund – samt två akademiska institutioner – samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet och Raoul Wallenberginstitutet vid Lunds universitet.

När, var och hur länge?
Föreningen Ordfront är huvudman för projektet och ansvarar även för MR-dagarnas kansli. Vi sitter i Föreningen Ordfronts lokaler vid S:t Eriksplan i Stockholm och projektet har just nu fyra anställda och en praktikant.

Då kansliet är placerat i Stockholm är det även där största delen av praktiktiden kommer spenderas. Inför planeringen av 2017 års konferens kan även ett par resor till Jönköping förekomma. Praktikperioden börjar i samband med terminsstart i januari eller enligt överenskommelse. Praktikperioden pågår under minst tre månader.

Arbetsuppgifter:
Ditt huvudansvar kommer att vara att arbeta med 2017 års seminarieprogram samt att kommunicera detsamma till tilltänka målgrupper. Inom ramen för programarbetet kommer du att göra research om intressanta teman och talare, förbereda arbetsgruppsmöten, kontakta andra civilsamhällesorganisationer, företag och myndigheter om programsamarbeten samt själv ansvara för delar av programverksamheten.

Ditt andra arbetsområde är att stödja MR-dagarnas kommunikationsansvariga genom att delta i ett strategiskt målgruppsarbete, genom att löpande uppdatera och skriva texter till MR-dagarnas hemsida, arbeta med MR-dagarnas nyhetsbrev, pressarbete och sociala medier och annan utåtriktad kommunikation. Vidare arbetsuppgifter kommer att inkludera att assistera vid trycksaksproduktion och annonsförsäljning.

Praktikplatsen passar dig som vill utveckla ditt nätverk i MR-Sverige, söka upp de mest aktuella och brännande MR-frågorna i Sverige och globalt samt vara med och utveckla en intressant och nytänkande programverksamhet! Det passar också dig som är intresserad av att väcka intresse för mänskliga rättighetsfrågor genom att använda text och bild, som vill förbättra MR-dagarnas närvaro på sociala medier och som tycker att det är en utmaning att med hjälp av olika marknadsföringsmetoder nå ut till nya grupper med MR-dagarnas arbete.

Du har:
– Stor kunskap om och intresse för mänskliga rättigheter och de utmaningar de mänskliga rättigheterna står inför lokalt och globalt
– En relevant högskole- eller universitetsutbildning med mänskliga rättigheter och/ eller kommunikation/journalistik
– Erfarenhet av att arbeta avlönat eller ideellt i civilsamhällesorganisation
– Utmärkt svenska och engelska i skrift och gillar att kommunicera i skrift
– Intresse för och kunskap om sociala medier
– Erfarenhet av kommunikationsarbete, webbpublicering, bildhantering och journalistiskt arbete är meriterande
Skicka gärna arbetsprover.

Generella önskemål:
Vi vill att du som söker delar MR-dagarnas värderingar och har ett stort intresse för rättighetsbaserat arbete. Du har gärna erfarenhet från organisationsarbete och/eller projektledning. Du gillar att arbeta självständigt och är noggrann men är samtidigt social och tycker om att ha kontakt med människor. Du är bra på att kommunicera och att presentera ett koncept och behärskar också Officepaketet, inklusive Excel.

Ansökan:
Ansökan ska innehålla ditt CV, ett personligt brev, kontaktuppgifter och eventuella referenser/arbetsprover. Vi blir väldigt glada om ditt namn finns med i filnamnet. Ansökan skickas senast den 1 november till: caroline.matsson@mrdagarna.se
Intervjuer sker den 22 och 23 november på MR-dagarnas kontor i Stockholm.

Kontaktuppgifter vid frågor:
Caroline Matsson