Dags att ackreditera dig till Mänskliga Rättighetsdagarna i Malmö!

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2016 10:03 CET

Det handlar om dina rättigheter! Det är temat när Mänskliga Rättighetsdagarna genomförs i Malmö den 17-19 november 2016. Nu kan du som är journalist eller arbetar inom pressen ackreditera dig till konferensen.

Programmet genomförs med omkring 200 seminarier, debatter och workshops och tar avstamp i teman som ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter och rätten att söka asyl. På utställartorget finns ett 70-tal organisationer som arbetar med mänskliga rättigheter i praktiken. Nu är det dags att ackreditera dig och dina kollegor!

Lyssna på: Parvin Ardalan, Henry Ascher, Lisa Bjurwald, Josette Bushell-Mingo, Louise Dane, Jude Dibia, Cynthia Enloe, Ramy Essam, Pierre Esperance, Lena Halldenius, Thomas Hammarberg, Bitte Hammargren, Momodou Malcolm Jallow, Ingmar Karlsson, Morten Kjaerum, Anders Kompass, Alice Bah Kuhnke, Federico Moreno, Reema Nanavaty, Gregor Noll, Babak Salimizadeh, Feray Salman, Naeimeh Doostdar Sanaye, Madelaine Seidlitz, Kayo Shekoni, Josefina Skerk, Guy Standing, Issa Touma, Lennart Wohlgemuth och många fler.

Ur programmet: Papperslös men inte hopplös, Vad är asylrätt? Är yttrandefriheten i Europa hotad?, Tio saker du bör veta om flyktingar, Antisemitismen i Europa, Ensamkommande barn som försvinner, Vad är meningen med politiken? Visselblåsaren Anders Kompass om civilkurage, Facket – en mansvärld i förändring? Transpersoners rättigheter i praktiken, Dangerous ideas – freedom of expression and the right to culture, Regugee Crisis – for whom?, Nationella minoriteter och urfolket samerna – nästa steg?, Förvar och deportation, Sakligt motiverad eller koppling till kön? The human rights situation in Turkey, Life after Torture, Att förlora friheten på grund av funktionsnedsättning, The precariat – the new dangerous class, Militarism from a feminist perspective, En plats att kalla hemma – om barns rätt till bostad, Vi ses om tre år; konsekvenser av familjesplittringslagarna.

Välkommen!

Mänskliga Rättighetsdagarna

17–19 november, Malmö Live. Lördag 19 november är hela programmet gratis!

Kontakt, information och ackreditering:

www.mrdagarna.se, info@mrdagarna.se, 08-12 15 00 52, 072-050 42 52

Mänskliga Rättighetsdagarna har funnits sedan år 2000 och är Nordens största forum för mänskliga rättigheter. Konferensen äger rum årligen i olika städer i Sverige och drivs helt utan vinstintresse. Syftet med arrangemanget är att bidra till att respekten för mänskliga rättigheter genomsyrar samhället.

Huvudarrangörer för Mänskliga Rättighetsdagarna är: DemokratiAkademin, Diakonia, Fonden för mänskliga rättigheter, Föreningen Ordfront, Ibn Rushd studieförbund, Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet, Raoul Wallenberg Institutet vid Lunds universitet, Sensus studieförbund, Svenska kyrkan och Sveriges Kvinnolobby.