Hon leder Mänskliga Rättighetsdagarna 2017

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2017 07:30 CEST

Foto: Julius Lindblom

MR-juristen Dona Hariri blir årets konferencier under Mänskliga Rättighetsdagarna, Nordens största forum för mänskliga rättigheter, som hålls i Jönköping 9-11 november.

– Jag tycker att det är ett väldigt ärofyllt uppdrag som jag tar mig an med stor respekt. Min roll på plats är att lyfta personerna som deltar och hylla dem för de insatser och den kamp de driver för mänskliga rättigheter, säger Dona Hariri om uppdraget.

Själv kom Dona Hariri till Sverige som treåring tillsammans med sin familj som flytt från Irak. Hon växte upp i Österängen i Jönköping och fick snabbt ett socialt engagemang och intresse för juridik. Efter sin juristexamen har hon bland annat startat juridisk rådgivning i stockholmsförorten Husby och varit programledare för UR-produktionen Justitia, ett program som förklarar och förenklar juridiken för ungdomar. Under flyktingvågen på hösten 2015, drog Dona igång initiativet Jurister på Stockholms central. I 220 dagar var hon på centralstationen och hjälptenyanlända människor med rättighetsrådgivning.

– Med sitt starka engagemang för mänskliga rättigheter är vi väldigt glada över att kunna presentera henne som årets konferencier, säger Caroline Matsson, projektledare för Mänskliga Rättighetsdagarna.

Läs mer: www.mrdagarna.se

För intervjuförfrågan och pressackreditering kontakta:
Sofia Mild, vik. kommunikatör, Mänskliga Rättighetsdagarna
sofia.mild@mrdagarna.se, 08-12 15 00 52, 0766-53 43 76

Om Mänskliga Rättighetsdagarna
Mänskliga Rättighetsdagarna har funnits sedan år 2000 och är Nordens största forum för mänskliga rättigheter. Konferensen äger rum årligen och är ett icke-vinstdrivande samarbetsprojekt mellan Bris, DemokratiAkademin, Diakonia, Fonden för mänskliga rättigheter, Friends, Föreningen Ordfront, Ibn Rushd Studieförbund, Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet, Raoul Wallenberg Institutet vid Lunds universitet, Sensus studieförbund och Svenska kyrkan. I år arrangeras konferensen på Elmia i Jönköping, 9-11 november, och programmet genomförs med omkring 200 seminarier och debatter. På utställartorget finns ett 80-tal organisationer som arbetar med mänskliga rättigheter i praktiken.

Mänskliga Rättighetsdagarna har funnits sedan år 2000 och är Nordens största forum för mänskliga rättigheter. Konferensen äger rum årligen i olika städer i Sverige och drivs helt utan vinstintresse. Syftet med arrangemanget är att bidra till att respekten för mänskliga rättigheter genomsyrar samhället.