”Militarism inskränker kvinnors rättigheter”

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2016 10:40 CET

Cynthia Enloe forskar om militarismens konsekvenser för kvinnor. Foto: Sandra Ahlqvist

Militarismen legitimerar en inskränkning av mänskliga rättigheter och speciellt kvinnors rättigheter. Det menar den amerikanska professorn i statsvetenskap Cynthia Enloe som kommer att medverka under Mänskliga Rättighetsdagarna i Malmö i november.

I en tid när krig och konflikt orsakar den största flyktingströmmen i världen sedan andra världskriget, har militarismen och dess konsekvenser blivit mer relevant än någonsin att diskutera. En viktig fråga är också kvinnors utsatthet, dels som offer för sexuella övergrepp och våld och dels för att kvinnor utesluts från fredsförhandlingar.

– Att vara medveten om de konsekvenser som militarism för med sig är nödvändigt för att realisera mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter, detta för att militaristiska idéer legitimerar en inskränkning av de mänskliga rättigheterna och kvinnors rättigheter under en falsk premiss om säkerhet, säger Cynthia Enloe.

Hon är en pionjär inom feministisk forskning om internationella relationer och har studerat militarismens konsekvenser för kvinnors rättigheter i flera decennier. Hennes analys av fred och säkerhet går till exempel att läsa i boken Bananas, Beaches and Bases som har blivit en modern feministisk klassiker, utgiven första gången 1989.

– Hon har synliggjort militarismen inom politik och internationella relationer men också hur militarismen tar sig uttryck i de mest vardagliga föreställningar om gränser, fiender och hjältar. Cynthia Enloe är en professor med den ovanliga egenskapen att också vara otroligt pedagogisk. Hon brinner för att forskning ska vara förståelig även utanför universitetens väggar. Forskning och kunskap ska vara relevant för människors liv, säger Elin Liss, kommunikationsansvarig på Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet som länge samarbetat med Cynthia Enloe.

På Mänskliga Rättighetsdagarna i Malmö kommer Cynthia Enlou att föreläsa om militarism och samtala med Malin Nilsson från Internationella Kvinnoförbundet för fred och frihet (IKFF) och Hana Al-Khamri, journalist född i Jemen som tillsammans med Afrah Nasser har tagit initiativ till Jeminitiska salongen, eller The Yemeni Salon.

Mänskliga Rättighetsdagarna
Torsdag-Lördag 17-19 novemberMalmö Live
Lördagen är helt gratis!
Kontakt, information och ackreditering:
www.mrdagarna.se, info@mrdagarna.se, 08-12 15 00 52, 072-050 42 52

Mänskliga Rättighetsdagarna har funnits sedan år 2000 och är Nordens största forum för mänskliga rättigheter. Konferensen äger rum årligen i olika städer i Sverige och drivs helt utan vinstintresse. Syftet med arrangemanget är att bidra till att respekten för mänskliga rättigheter genomsyrar samhället. Huvudarrangörerna för Mänskliga Rättighetsdagarna är: DemokratiAkademin, Diakonia, Fonden för mänskliga rättigheter, Föreningen Ordfront, Ibn Rushd studieförbund, Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet, Raoul Wallenberg Institutet vid Lunds universitet, Sensus studieförbund, Svenska kyrkan och Sveriges Kvinnolobby.