Liten box, stor potential: Nya MAN-fordon utrustas med RIO Box som standard

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2017 08:49 CEST

Liten box, stor potential: Nya MAN-fordon utrustas med RIO Box som standard

• Nya MAN-lastbilar får nu RIO Box som standardutrustning.
  • Det innebär att MAN-lastbilarna redan från fabrik är förberedda för RIO-tjänster som standard.

RIO Box ingår nu som standardutrustning I alla nya MAN-lastbilar i Europa. Med detta lägger MAN grunden för en framtida infrastruktur vars tjänster kan koppla samman hela transport- och logistiksektorn. Med hjälp av RIO, den molnbaserade teknologilösningen, kommer kunderna snart att kunna få tillgång till olika fordonsdata och ansluta till en mängd olika transport- och logistiksektorer. Här fungerar RIO Box som ett gränssnitt mellan fordon och plattform.

“Att utrusta våra MAN-lastbilar med RIO Box är ett viktigt första steg som kommer att ta oss ett steg närmare vår vision om en helt nätverksadministrerad transport- och logistikförsörjningskedja. Samtidigt tjänar den som en grund för att kunderna får tillgång till digitala mervärdestjänster. Genom att utgå från denna banbrytande roll i branschen, utformar vi framtidens logistik för våra kunder” säger Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus AG.

RIO Box är kompatibel med alla system och tillverkare. Den är utformad speciellt så att den kan användas I blandade fordonsflottor., vilket ger små och medelstora logistikföretag möjlighet att bli en del av Logistics 4.0. Eftermontering av RIO Box för fordon med FMS-gränssnitt kommer också att vara möjligt i framtiden. Nuvarande användare av MAN Telematics-systemet har möjlighet att säkert överföra sina samlade data till RIO.

“Med RIO kommer MAN-kunderna att vara bland de främsta inom transport- och logistikbranschen. I framtiden kommer vi att använda RIO för att tillhandahålla inte bara våra egna tjänster, utan även OEM-tjänster och partnerservice. Vi har stora planer framåt!” säger Markus Lipinsky, VD för RIO. Nuvarande partners på plattformen inkluderar såväl ledande tjänsteleverantörer som nystartade LoadFox, Evertracker och Synfioo. Antalet potentiella intressenter är stort.

Vid utvecklingen av RIO Box användes de högsta standarderna för integritet och datasäkerhet. Kunden kan själv bestämma om den vill dela data med RIO och dra nytta av plattformens digitala lösningar. En säkerhetsserver som är certifierad enligt europeiska standarder och baserad i Tyskland överför data krypterad av RIO Box innan den görs tillgänglig för kunden via plattformen. Detta möjliggör då ytterligare funktioner som innefattar analys av fordonsdata, t.ex. motorvarvtal, hastighet, bränslenivå eller bromsanvändning av föraren. Antalet tjänster som erbjuds på RIO kommer att öka stadigt i takt med kundernas behov och befintliga tjänster kommer att förbättras kontinuerligt och automatiskt uppdateras för användaren.

Om RIO:

Från och med 2017 kommer Volkswagen Truck & Bus Group att erbjuda en öppen molnbaserad lösning för transportsektorn som helhet i form av sitt nya digitala varumärke RIO. RIO samlar digitala tjänster för hela transport- och logistikekosystemet. Det betyder för första gången att alla försörjningskedjespelare kommer att vara nätverkande med varandra via ett standardiserat informations- och applikationssystem med prognosfunktioner. Under de senaste åren har transparent dataanvändning inom transportsektorn ofta inte varit möjlig eftersom aktörer inom sektorn brukar använda olika fristående programvarusystem. För första gången erbjuder RIO en gemensam lösning och som sådan en som kan användas oberoende av fordonets varumärke eller telematiksystem. Befintliga fristående system kan integreras på RIO.

RIO presskontakt:

Greta Langgärtner

Marketing Manager Tel: +49 151 41482790

E-mail: Greta.Langgaertner@rio.cloud

www.rio.cloud

Bildtexter:

P_Truck_IOD_MAN_TG-Baureihe_RIO-Box-01.jpg:

Nätverkslogistik: Alla nya MAN-lastbilar i Europa levereras nu med fabriksmonterad RIO Box som standard.

P_Truck_IOD_MAN_TG-Baureihe_RIO-Box-02.jpg:

Nätverkslogistikfärdiga från fabrik: Nya MAN-lastbilar har nu RIO Box som standardutrustning.