Nordanå Transport AB investerar i MAN med TopTorque

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2015 12:14 CEST

Nordanå Transport AB i Malmö har alltid arbetat för att deras företag ska ligga i framkant när det gäller klimatsmarta och säkra logistiktjänster. Företaget arbetar sedan ett antal år aktivt med förarutbildning och telematiktjänster för lägsta bränsleförbrukning och minsta miljöbelastning. Samtliga bilar i fordonsflottan är ständigt uppkopplade till trafikledningen som planerar all trafik för bästa utfall utifrån leveranssäkerhet, kostnadseffektivitet, miljöbelastning i kombination med en erkänt hög servicenivå.

Nordanå Transport AB har i dagarna utökat sin fordonsflotta med två stycken MAN TGX 28.440 6x2 BLS dragbilar. Bilarna är utrustade med MAN:s bränslesnåla sexcylindriga D26-motorer på 440 hk och 2 100 Nm. Motorerna är utrustade med den helt nya funktionen TopTorque. TopTorque är en funktion i den elektroniska motorstyrningen som ökar vridmomentet med ytterligare 200 Nm på de två högsta växlarna, 11 och 12. Fördelen med TopTorque är att föraren kan ”ligga kvar” på de höga växlarna vilket betyder färre växlingar som ger lägre bränsleförbrukning, högre medelhastighet, ökad effektivitet och inte minst en ökad förarkomfort.

Precis som Nordanå Transport AB arbetar MAN Truck & Bus Sverige AB ständigt med att förfina sina tjänster för att uppnå högsta kostnadseffektivitet och minsta miljöbelastning.

(bildtext)

Nordanå Transport AB har investerat i två MAN TGX 28.440 6x2 dragbilar med TopTorque för ökat vridmoment.