Den 20 000:e MAN TGE har rullat av produktionslinan

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2019 14:20 CEST

I slutet av maj producerades den 20 000:e MAN TGE i Września, Polen. Transportbilen med det välkända lejonet i grillen är därför en riktig framgångssaga för MAN Truck & Bus. Den 20 000:e TGE var en eTGE - 100 % eldriven.

• "TGE och MANs tjänsteportfölj uppskattas av marknaden"
  • MAN Truck & Bus kommer att öka försäljningsorganisationen för transportbilar i Europa med 100 försäljare före årets slut
  • Ett kort återblick: MAN TGE lanserades vid IAA Commercial Vehicles i Hannover 2016. Det markerade MAN:s entré i transportbilssegmentet och gjorde MAN Truck & Bus till en fullleverantör av kommersiella fordon från 3 till 44 ton. TGE-produktionen startades i en toppmodern transportbilsfabrik i Września nära Poznan, Polen i april 2017. Fordonet lanserades på marknaden i Tyskland, Österrike, Schweiz och Nederländerna två månader senare. Nu, bara efter två år, är MAN TGE tillgänglig i över 30 länder och 20 000 fordon har producerats. En anmärkningsvärd prestation av alla inblandade.

Martin Imhoff, chef för produktmarknadsföringen av transportbilar vid MAN Truck & Bus, kommenterade prestationen: "För teamet hos MAN och produktionen i Września är detta en stor glädje och en stor framgång. Vi nådde denna milstolpe betydligt tidigare än vad vi hade förväntat oss. Detta visar på hur väl TGE och MANs tjänsteportfölj har tagits emot av marknaden, och hur motiverade och väl förberedda våra transportbilssäljare är när de träffar våra kunder”. Dessutom, påpekade Imhoff det faktum att TGE-säljteamet i Europa kommer att utökas med cirka 100 säljare i slutet av året - upp till över 600. Ytterligare framgångar lär komma inom en snar framtid.

Transportbilen som fick symbolisera milstolpen vid produktionslinan i Września, var en eTGE i körsbärrött med normal hjulbas och högt tak. MAN eTGE drivs av en elmotor som kan leverera 100 kW/136 hk. Kraften överförs med en steglös automatväxellåda.

P_TGE_EST_20000-produced.jpg

Den 20 000:e MAN TGE var en MAN eTGE – 100 % eldriven.

MAN är en av världens ledande tillverkare av kommersiella lastfordon och den näst största lastbilstillverkaren i Europa. Vår position har vi uppnått genom ett innovativt tänkande och en konstant utveckling av existerande teknologi. Samtidigt har MAN lagt stor vikt vid ett flexibelt produktprogram som tillfredställer såväl chauffören, ägaren som miljön. Därför står MAN, världen över, för lastbilar med hög komfort och säkerhet, optimal driftsekonomi och minimal miljöbelastning.