Ny lättflytande slipsats i en hybridsäck

Ny lättflytande slipsats i en hybridsäck

Vi lanserar nu Plan R 180, en cementbaserad, dammreducerad, snabbtorkande slipsats med goda flytegenskaper. Den kommer i en nyutvecklad hybridsäck med bättre hållbarhet än traditionella papperssäckar.

- Plan R 180 kombinerar de goda egenskaperna hos betongbruk och avjämningsmassa. Det här är en produkt med bra flytegenskaper som är mycket lämpade för ingjutning av värmekabel och vattenrör. Den kan även användas för gjutning i badrum, privata garage, balkonger och entréområden, säger produktchef Espen Bothner.
Plan R 180 är avsedd för gjutning av golv både inom- och utomhus. Den kan läggas med ett membran under eller på de flesta ytor, både som fast och flytande golv. Plan R 180 är certifierad med ett mycket lågt utsläpp EMICODE EC1 R Plus.

- Du kan lägga den manuellt eller via pump, alternativt kan den levereras med pumpbil.
Plan R 180 är snabbare och lättare att applicera än traditionella slipsatser, och samtidigt robustare är en vanlig avjämningsmassa. En spännande nyhet är att den levereras i en nyutvecklad vattenavvisande hybridsäck, främst avsedd för cement och andra fuktkänsliga byggmaterial. Säcken är producerad av en kombination av vattenavvisande säckar och polyeten, berättar Bothner.

Hybridpåsen består av kraftpapper och har plastpåsens motståndskraft mot fukt, men används och fylls i konventionella fyllningsanläggningar för pappersbaserade säckar.

- Plan R 180 i en hybridpåse kommer att ha längre hållbarhet än i vanlig papperspåse och ger ett mycket bättre skydd mot fukt. Det dammar inte och är också lätt att återvinna, vilket gynnar både ger kund och miljö, betonar Bothner.

Ladda ned tekniskt datablad här: Tekniskt datablad

Mapei grundades i Milano 1937 och är idag världens största företag inom produktion fäst- och fogmassor samt kemiska produkter för byggbranschen. Mapei har alltid lagt stor vikt vid FoU och koncernen satsar årligen 5% av omsättning i FoU och har branschens största utbud av miljövänliga produkter.

Mapei har idag 79 dotterbolag, 18 FoU anläggningar och har 70 fabriker spridda över hela världen. Mapei-gruppen har över 9000 anställda och en omsättning på omkring 2,6 miljarder Euro.