Fernando Miranda ny VD i Marginalen Bank

Strukturen i Marginalenkoncernen renodlas

Styrelsen för Marginalen Bank har utsett Fernando Miranda till verkställande direktör i Marginalen Bank Bankaktiebolag. Fernando Miranda är sedan 2010 vice VD och ansvarig för privatbanken. Innan dess var han ansvarig för Citibanks svenska konsumentverksamhet. Ewa Glennow fortsätter som VD för moderbolaget Marginalen AB och kommer huvudsakligen att arbeta med strategi, affärsutveckling och positionering för koncernen.

-  Vi ska bli ett smart alternativ på den svenska bankmarknaden med okomplicerade och tydliga produkter och tjänster med transparanta villkor. Vi är övertygade om att detta är rätt väg att gå i en tid då bankmarknaden utvecklas åt motsatt håll med alltmer komplicerade produkter och tjänster, säger Fernando Miranda, VD på Marginalen Bank.

Marginalen Bank har de senaste åren vuxit – framför allt genom förvärven av Bank 2 och större delen av Citibanks svenska konsumentbank. Bankens affärsidé är att göra privatpersoners och företags ekonomiska vardag enklare.

Samtidigt bedrivs ett intensivt arbete avseende Marginalenkoncernens strategiska utveckling och framtida positionering på marknaden. Styrelsen bedömer såväl koncernens som bankens utvecklings- och tillväxtpotential som god. Därför renodlas nu strukturen så att Marginalen Bank får en egen ledning separat från moderbolaget Marginalen AB.  Bolagens styrelser har samma ledamöter. På bolagsstämman 31 maj förstärktes styrelserna med Gerth Svensson och Robert Charpentier. Båda med lång erfarenhet från olika företag inom finansbranschen, samtidigt som Alex von Yxkull lämnar styrelsen efter många år.

-  Genom att Fernando Miranda med sin långa bankerfarenhet och gedigna kompetens tar över som VD för banken så kan jag fokusera på koncernens strategiska utveckling och positionering, vilket jag ser fram emot, säger Ewa Glennow, VD för Marginalen AB.

Marginalen Bank erbjuder privatpersoner och företag enkla och tydliga banktjänster. Banken, som ingår i Marginalenkoncernen, bildades i augusti 2010 genom att Finans AB Marginalen gick samman med systerbolaget Bank2 och delar av Citibanks svenska konsumentbank. Under 2011 förvärvades rörelserna i FinFack och Caplease. I Marginalen Group ingår även Marginalen Core, som erbjuder företag och myndigheter tjänster inom Juridik, Inkasso, Ekonomiadministration och HR. Marginalen grundades ursprungligen 1979 och har cirka 370 medarbetare i Stockholm, Göteborg, Borås, Gävle, Kalix, Hudiksvall, Härnösand, Umeå, Åre och Söderhamn samt i Nederländerna, Lettland och Litauen. För mer information om företaget se www.marginalen.se.