Nu kan du försäkra ditt månadssparande

Sparkontot är den populäraste sparformen i Sverige, men vid sjukdom eller arbetslöshet så slutar de flesta av naturliga skäl att spara och sen kan det vara svårt att komma igång igen.  Nu finns det för första gången i Sverige möjlighet att försäkra sitt månadssparande på ett sparkonto så att det fortlöper även vid ofrivillig sjukdom och/eller arbetslöshet.

Bakgrunden till produkten är bland annat en undersökning som Marginalen Bank lät utföra tillsammans med Novus i slutet på 2012 där 1000 personer svarade på frågor om sitt sparande. Slutsatserna var att trygghet är betydligt viktigare än potentiell hög avkastning när svensken väljer sparform. Högst upp kom ”låga avgifter” och ”förståelse för sparprodukten” som drygt 70 procent anser är mycket viktigt eller viktigt. Sparandet handlar i första hand om att skapa trygghet inför framtiden och inte om konsumtion.

-  Vår undersökning visar att svenska folket vill ha trygga och enkla placeringsprodukter och vad kan vara tryggare än ett månadssparande som löper på även om du blir sjuk eller arbetslös?
Motsvarande försäkringar har länge funnits inom låneområdet och vi har all anledning att tro att det även passar för sparande, säger Fernando Miranda, VD för Marginalen Bank.

Trygghetskontot har en sparförsäkring som tryggar sparandet vid ofrivillig sjukdom eller arbetslöshet. Kontot har för närvarande en ränta på 2,25 % och kunden kan försäkra ett månadssparande mellan 400 kr och 2000 kr under totalt 180 dagar per skadetillfälle.  Kontot omfattas av Insättningsgarantin.  Marginalen Bank har valt att samarbeta med den svenska försäkringskoncernen Cardif Nordic.

-  Det känns viktigt att kunna utveckla enkla och transparanta produkter som motsvarar kundernas önskemål. Vi ser tyvärr en utveckling mot alltmer komplicerade produkter med svårförståliga villkor på marknaden. Vår roll är att erbjuda precis det motsatta. Nu börjar vi i ett mindre format för att se hur sparformen tas emot av kunderna. Därefter kan vi tänka oss att utveckla produkten med större spar- och försäkringsbelopp, säger Fernando Miranda.

Villkor Trygghetskonto

• Sparbelopp och avgifter 400 kronor (avgift 7 kr/mån) 800 kronor (avgift 11 kr/mån) 1 200 kronor (avgift 14 kr/mån) 2 000 kronor (avgift 21 kr/mån)

• Sparperiod Obegränsad.

• Fria uttag, men de påverkar ersättningen vid skada.

·  Kontot omfattas av insättningsgarantin.

Anders Karlström, informationschef, tel:0707353677,
e-post: Anders.karlstrom@marginalen.se

Marginalen Bank är en ny bank på den svenska marknaden, som erbjuder enkla och tydliga banktjänster för privatpersoner och företag. Banken, som ingår i Marginalen Group (koncernen), bildades i augusti 2010 genom att Finans AB Marginalen gick samman med systerbolaget Bank2 (förvärvades 2008) och delar av Citibanks svenska konsumentbank som förvärvades under 2010. I Marginalen Group ingår även Marginalen Core, som erbjuder företag och myndigheter tjänster inom Juridik, Inkasso, Ekonomiadministration och HR. Marginalen grundades ursprungligen 1979 och har cirka 450 medarbetare i Stockholm, Borås, Gävle, Kalix, Hudiksvall, Härnösand, Åre och Söderhamn samt i Nederländerna, Lettland och Litauen. För mer information om företaget se www.marginalen.se.

OM CARDIF

Cardif Nordic är en svensk försäkringskoncern och en del av BNP Paribas Cardif, en internationell försäkringsaktör med verksamhet i 36 länder och fler än 70 miljoner försäkringstagare. Cardif har varit verksamt på den skandinaviska marknaden sedan 2000. Idag har Cardif ca 90 medarbetare fördelade på huvudkontoret i Göteborg, försäljningskontoret i Stockholm och filialerna i Oslo och Köpenhamn.