ForSea belönas för sitt hållbarhetsarbete

ForSea belönas för sitt hållbarhetsarbete

För fjärde året i rad delas priset ”Guldfisken” ut till hållbara företag inom fiskindustrin. Årets vinnare av priset är ForSea AB, som är första rederi i Skandinavien som valt att endast servera certifierad sjömat. Bakom priset ligger organisationerna Marine Stewardship Council (MSC) och Aquaculture Stewardship Council (ASC).

- När restauranger väljer att certifiera sig, blir det lättare för konsumenter att välja miljömärkt även när de äter ute. Vi vet att många är oroade för havens framtid och vill vara med och bidra till till ett hållbart fiske genom att att köpa märkta produkter, säger Linnéa Engström, programdirektör för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen.

- Beslutet att endast servera certifierad fisk och skaldjur var ett led i vårt systematiska hållbarhetsarbete med FN:s globala utvecklingsmål 12 och 14. Priset är ett erkännande som betyder mycket för oss och som visar att alla kan göra skillnad för framtiden. Hållbarhetsarbetet är centralt inom ForSea och engagerar alla inom företaget. Vårt sjömanshjärta slår så klart extra för havet och därför känns det extra fint att vi fick ta emot Guldfisken. Det motiverar oss i vårt fortsatta arbete för miljön såväl ovan som under vattenytan, säger Susanne Kaarnimo-Knight, Chief Commercial Officer på ForSea.

- Fiskodling är den snabbast växande livsmedelsproduktionen i världen. Fisk och skaldjur som är ASC-märkta kommer från odlingar som tar hänsyn till både människa och natur. Att välja ASC-märkt sjömat är att bidra till en renare havsbotten, minskad antibiotikaanvändning, mer välmående fisk och skaldjur och ett levande lokalsamhälle, säger Inger Melander, marknadschef på ASC Norden.

Så här löd Juryns motivering:”Som första rederi i Skandinavien har de valt att endast servera MSC- och ASC-märkt sjömat. Vågbrytande Aurora, havets väktare sätter kurs mot hållbarhetens strand och en blå framtid. Alle man på däck!”

Fler än 300 fisken i över 30 länder är certifierade enligt MSC:s standard. Dessa fisken fångar runt 15 procent av den årliga globala fångsten av fisk och skaldjur. Mer än 36 000 fisk- och skaldjursprodukter världen över bär MSC:s miljömärke. För mer information besök www.msc.org/se.