Sveriges butikskedjor står enade för att rädda fisken

Med kampanjen "Bra recept börjar alltid med blå fisk" har livsmedelskedjor och varumärken gått samman med den ideella organisationen MSC för att sätta världens havsmiljö och fiskbestånd på dagordningen.

Kampanjen startar på måndag och kommer finnas på gator och torg i de större städerna. Men även i butiker landet över och i sociala medier.

- Detta är en fantastisk nyhet både för fiskarna i havet och för konsumenterna. Aldrig har så många konkurerande livsmedelskedjor gått samman för att gemensamt främja hållbart fiske, säger Minna Epps, chef för Marine Stewardship Council, MSC, i östersjöregionen.

Idag är det lätt att välja rätt

Idag är det enkelt för alla fiskälskare att välja MSC-märkt fisk och skaldjur. Detta tack vare att både livsmedelsbutiker och varumärken har fått upp ögonen för havsmiljöfrågor och vikten av att fisken är hållbart fångad. Idag är nästan var femte fisk/skaldjursprodukt MSC-certifierad.

- Varje gång du lägger en MSC-märkt vara i korgen, ökar du incitamenten för fiskare, producenter och återförsäljare och mer fisk fångas med hänsyn till marint liv. Vi hoppas att kampanjen kommer  bli en årlig tradition, säger Minna Epps.

Sverige är ett av världens snabbast växande länder när det gäller ökningen av MSC-certifierade produkter. De svenska återförsäljarna har under flera år stöttat MSC och gjort en stor insats för att öka medvetenheten bland konsumenter

Sedan årsskiftet är all vildfångad fisk i Lidls frysdiskar MSC-märkta.  Findus har hela sitt frysta sortiment av fisk/skaldjur MSC-märkt, Abbas alla inlagda sillar är MSC-märkta och Royal Greenlands räkor är nu MSC-märkta då det grönländska räkfisket certifierade sig förra året.

Det finns även ett växande intresse från fiskdiskar landet över. I dagarna har Hemköp spårbarhetscertifierat alla fiskdiskar i sina egenägda butiker, vilket gör att de kan saluföra MSC-certifierad färsk fisk.

Bra recept börjar alltid med Blå fisk

Under kampanjveckan kan alla ladda ner en on-line version gratis av den helt nya kokboken ”Blå fisk”. Recepten är framtagna av det svenska juniorkocklandslaget, som vill inspirera alla fiskälskare att genom stordåd i köket rädda fiskarna i havet!

Kokboken laddas ner gratis från www.msc.org/kokbok i samband med kampanjstarten. Den kommer även säljas av Designtorget i Kulturhuset, Stockholm.

Mer info om kokboken, läs här: http://www.msc.org/press/nyhetsarkiv/sveriges-forsta-kokbok-for-havet

Om MSC

Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell oberoende organisation som arbetar tillsammans med fisken, företag, forskare, miljöorganisationer och allmänheten för långsiktigt hållbara fisken. MSC:s målsättning är att bidra till att skapa sundare hav genom att belöna hållbara fisken och påverka de val människor gör när de köper fisk och skaldjur. MSC programmet uppnår sitt mål genom två standarder; en för hållbart och välskött fiske och en spårbarhetsstandard för handleskedjan som ligger i grunden för tredjepartsgranskningar av fisken. Granskningarna utförs av oberoende MSC-ackrediterade certifieringsorgan som uppfyller världens strängaste kriterier för bästa praxis. Miljömärket ger ett tydligt budskap till konsumenterna att fisken kommer från ett certifierat hållbart fiske. MSC har ett kontor i Stockholm och bedriver nu ett Östersjöprogram som samfinansieras av Stiftelsen Baltic Sea 2020 och Svenska PostkodLotteriet.

Läs mer: www.msc.org/se

MSC:s miljöstandard för långsiktigt hållbart fiske- Fullt förenlig med med FAO:s riktlinjer för miljömärkning av vildfångad fisk:

• Ett frivilligt program som är icke-diskriminerande
  • Baserad på vetenskapliga bevis
  • Insyn i processen
  • En tredjepartsverifiering
  • Certifiering av leveranskedjan

Totalt finns det mer än 300 fisken involverade i MSC-programmet. Runt 200 av dessa är certifierade och 100 befinner sig någonstans i granskningsprocessen. Ytterligare 40-50 fisken ingår i konfidentiella förundersökningar. Tillsammans uppgår redan certifierade fångster, eller sådana under granskning, till omkring sju miljoner ton fisk och skaldjur. Detta motsvarar runt 11 procent av det globala fångstbehovet för mänsklig konsumtion. Redan certifierade fisken fångar varje år nära sju miljoner ton fisk och skaldjur – eller nästan åtta procent av den totala vilda fångsten för direkt mänsklig konsumtion. På internationell nivå är mer än 20 000 fisk- och skaldjursprodukter, som kan härledas från ett hållbart fiske, märkta med MSC:s miljömärkning.