Världssjöfartens dag firas den 27 september

70-års jubilerande IMO uppmärksammas under årets tema:
 "IMO 70: Our Heritage – Better Shipping for a Better Future".

Temat ger en möjlighet att se tillbaka, tala om nutidens och framtidens sjöfart. Vi har tre eminenta talare som alla stärker och upprätthåller sjöfarten och arbetar för en hållbar tillväxt.

Årets talare:

Först ut är Göran Söderdahl från Wallenius Marine. Här får vi lyssna och lära om Smarta Fartyg, Autonom lasthantering, hamnar samt landbaserad lotsning. Vidare kommer Göran ta upp viktiga innovationer sedan 1934 inom Wallenius och låta oss följa med i bolagets utveckling till idag och framtiden.

Därefter tar Helen Ågren vid. Helen är Havsambassadör för Utrikesdepartementet och tillhör enheten global agenda. Helen kommer ge insikt i arbetet med FN:s hållbarhetsmål, Agenda 2030 samt Friends of Ocean Action.

Tredje talaren är Marina Angsell, internationell samordnare på Transportstyrelsen och har representerat Sverige i IMO i över 10 år. Hon valdes tidigare i år till ordförande för FAL som är en av IMO:s fem huvudkommittéer. Marina kommer att prata om IMO:s historia och framtid - och Sveriges arbete i organisationen.

Joachim Glassell, vd på Maritimt Forum är glad. ”Att vi samlas här idag och uppmärksammar IMO, som för övrigt fyller 70 år, firar detta och lyfter goda insatser till sjöss, är både roligt och framförallt viktigt. Sjöfarten gör fantastisk nytta genom effektiva godstransporter. Besöksnäringens statistik växer från år till år och vi ser en medveten ökning av resenärer som väljer sjöfarten. Med det sagt, ger sjöfarten positiva resultat för ökad sysselsättning för hela Sverige.”, säger Joachim.

Utdelning av utmärkelse:

I samband med firandet av världssjöfartens dag passar vi på att lyfta viktiga insatser.

2018 IMO Award for Exceptional Bravery at Sea kommer att delas ut för en fantastisk räddningsinsats till sjöss. Utmärkelsen kommer att presenteras och en representant för besättningen kommer att ta emot ett ”letter of commenation".

”Jag kan inte nog understryka vikten av sjöfartssektorn för världen. Det är inte bara så att sektorn transporterar 90 % av all världens handel, den sysselsätter också över 2,3 miljoner människor inom EU och bidrar starkt till Europas ekonomi. Världssjöfartens dag är en viktig dag för att påminna oss om vikten av globalt samarbete inom FN och i vårt fall IMO. Den svenska sjöfartssektorn har där en viktig del i det framtida arbetet för att driva på mot en alltmer hållbar sjöfart globalt”, avslutar Pia Berglund, vice vd, Svensk Sjöfart.

• maritimt forum
  • wallenius marine
  • wallenius
  • world maritime day 2018
  • sjöräddningssällskapet
  • pia berglund
  • transportstyrelsen
  • föreningen svensk sjöfart
  • näringspolitik
  • joachim glassell
  • sjöfart
  • näringsdepartementet
  • helen ågren
  • imo
  • världssjöfartens dag 2018
  • marina angsell
  • göran söderdahl

NATIONELL MARITIM SAMVERKAN

Maritimt Forum driver gemensamma maritima frågor och agerar arena för möten och samverkan inom den maritima näringen. Målet är en konkurrenskraftig maritim näring, såsom transport, marin teknik, besöksnäring och service. Maritimt Forum arbetar för god kunskap om sjöfart och maritim verksamhet i samhället och för en stark maritim näring.

Rebecca Dalén

Presskontakt Kommunikationsansvarig +46 76 237 28 42