Världssjöfartens dag

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2019 20:25 CEST

Över hela världen firas Världssjöfartens dag den 26 september.

Oavsett land, uppmärksammas temat "Empowering Women In The Maritime Community".
​Transportsektorn med sjöfarten är viktig för Sverige. Vi är ett stort och avlångt land med lång kust varför sjöfarten är ett naturligt transportslag. Alla varor vi skickar till och från landet går till 90 procent med sjöfarten. Det är en framtidsbransch där det idag finns stor efterfrågan på personal. Det är också en spännande tid, där forskningen tar stora kliv, sjöfarten är viktig för vår säkerhet, rederier vågar satsa klimatsmart och utbildningar inom sjöfartssektorn finns att söka.

"Världssjöfartens dag fokuserar i år på temat att lyfta och stärka kvinnor i de maritima näringarna. Därför föll partnervalet på det kvinnliga nätverket WISTA Sweden, som står för Women's International Shipping & Trading Association, samt på organisationen Svensk Sjöfart, där jämställdhetsfrågan är en viktig del av deras arbete. Världssjöfartens dag är också en hyllningens dag till sjöfarten, att kliv har tagits i rätt riktning", säger Rebecca Dalén, Maritimt Forum, WISTA, och projektledare för Världssjöfartens dag.

Näringarna inom sjöfarten samlas i Sjöfartshuset i Stockholm. Deltagare får lyssna till fyra huvudtalares samlade erfarenheter och hur de arbetar med jämställdhet i sina respektive organisationer.

Kortfattat om årets talare:
Katarina Norén, generaldirektör, Sjöfartsverket, kommer prata om varför likabehandlingsfrågan är en kritisk framgångsfaktor för Sjöfartens och Sveriges konkurrenskraft. Katarina kommer också lyfta fram de viktigaste åtgärderna som Sjöfartsverket och branschen arbetar med eller bör arbeta med för att vara en attraktiv bransch för breda grupper av skickliga yrkesmän och kvinnor i framtiden. Katarina är också del av nätverket WISTA.

Joakim Lund, verksamhetschef för Erik Thuns dotterbolag till Thun Tankers. Sedan starten 2012 har Thun Tankers arbetat framåt och är idag ledande i Europa för mindre och mellanstora tankfartyg. Företagets valuta är arbetskraften. Det är därför glädjande att den medvetna rekryteringen av många kompetenta kvinnor givit en helt jämställd landorganisation. Organisationens huvudfokus är för närvarande bolagets omfattande investeringsprogram i klimatsmarta fartyg.

Frida Rowland, Affärsenhetschef för AtoB@C Shipping AB, en del av ESL Shipping Ltd och Aspo Plc. samt Linn Edna, som är Operations Manager. ​Frida ansvarar för verksamheten i Sverige och har deltagit i utvecklingen av nya tjänster och koncept för både industrier samt rederier. Frida och Linn kommer att lyfta fakta, skillnader, trender och förebilder för hur vi tillsammans skapar framtidens sjöfart. Frida är även medlem i WISTA.

Erik Froste, Rederichef för Sveriges största rederi, Färjerederiet, med 70 färjor och 800 anställda. Han har lång erfarenhet från sjöfart, hållbarhet och värderingsstyrt ledarskap. Erik kommer tala om hur företagskultur, värderingar och attityder går att förändra genom ett aktivt ledarskap.