Ekonomisk förlust för Markbygg Construction

För 15 år sen startade vi upp ett mark- och anläggningsföretag – Markbygg. Markbygg blev och är en stark och betydelsefull aktör på marknaden. För att vidareutveckla det framgångsrika konceptet beslutade vi för fem år sen att ta steget och kompletterade med byggverksamhet - Markbygg Construction. Dessvärre har vi inte lyckats med detta bolag och resultatet har genom åren varit varierande.

Inom Markbygg Construction AB har vi senaste tiden lidit stora ekonomiska förluster som nu beräknas uppgå till cirka 30 miljoner kronor. Vi har därför tagit beslutet att inleda rekonstruktion för Markbygg Construction AB och denna beräknas ta 3 månader att genomföra.

Koncernens övriga bolag, Markbygg Anläggning AB, våra kommersiella fastigheter och bostäder kommer inte att påverkas av detta.

När det gäller våra framtidsplaner så kommer vi framöver att fokusera på och lägga vår kraft på Markbygg Anläggning. Det är en verksamhet som fungerar bra, vi har hög kompetens och vi har en given plats på marknaden. Vi ska fokusera på det som är vårt signum. Markbygg Construction driver vi vidare i mindre skala och tanken är att byggverksamheten ska fungera som ett komplement till projekten i Markbygg Anläggning.

Vi håller nu nära kontakt med våra leverantörer och värnar om ett fortsatt gott samarbete.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• bygg