Att projektleda en mässa – stressigt och jobbigt eller roligt och tillfredsställande?

Blogginlägg   •   Maj 12, 2014 15:32 CEST

När jag gick i skolan fick vi ibland vara med i så kallade ”skarpa projekt”. Detta kunde vara riktiga designprojekt, för att marknadsföra till exempel skolan, som vi fick hjälpa till med. När man lämnar skolan och kommer ut i arbetslivet är alla projekt plötsligt skarpa. Alla kampanjer, annonser eller webbsidor som jag ansvarar för publiceras på ett eller annat sätt. Jag jobbar alltså inte bara för lärarna och för mina betyg läutan för våra kunder och, i förlängningen, deras kunder.

Trots att alla projekt räknas som skarpa vill jag ändå mena att det finns de som är lite skarpare. Där deadline verkligen är DEADLINE. Med detta menar jag att webben är en mediekanal som ständigt förändras, och KAN förändras. Ett stavfel eller en placeholderbild är lätt att rätta till och byta ut längs med vägen. En trycksak likaså. Här handlar det om lite mer tid och lite mer kostnader, men det är såväl teoretiskt som praktiskt möjligt att ”göra om och göra rätt” (som det så fint heter).

Till den skarpare kategorin skulle jag vilja klassa event och mässor. Tillställningar som har ett bestämt datum, och fler deltagare. Där man inte ensam styr tid och rum utan det faktiskt finns en bakomliggande arrangemangscirkus. Där lilla jag inte kan komma en dag innan mässan och säga att jag vill skjuta på den för att jag inte är färdig. Alltså, skarpare projekt.

Det är denna typen av projekt som är roligast, jobbigast, mest stressiga och mest tillfredsställande. Men för att det ska bli roligt och tillfredsställande och inte bara jobbigt och stressigt är det naturligtvis viktigt att ha vissa saker i åtanke när man jobbar med en mässa. Likaså för att mässan ska bli lyckad och du ska få det resultat du är ute efter. En mässa kan vara ett jättebra sätt att visa upp ditt varumärke och dina produkter på, men det ligger mycket arbete bakom. Och vill du höras och synas i blurret från övriga mässdeltagare krävs också en hel del tankeverksamhet.

Så, hur gör man då för att driva igenom en lyckad mässa? Först och främst så skadar det inte om du har gjort det tidigare. Ju fler mässor du har i ryggen, desto enklare är det att riskanalysera och förbereda dig på vad som komma skall. Men nu har ju inte alla turen att jobba med mässor och event så ofta. Somliga kanske till och med är nybörjare. Därför har jag sammanfattat de lärdomar jag har fått när jag har jobbat med mässor, i rådform. Vill du ta del av mina 5 bästa tips för hur du ska göra för att lyckas med din mässa? Då hittar du detta via länkarna nedan.

Mina 5 bästa tips för mässprojekt                         hbspt.cta.load(366703, 'fb4ef638-d890-4ea1-929c-61dc51c9436f');