Måste du göra reklam?

Blogginlägg   •   Nov 30, 2010 13:05 CET

Du har hört det. Jag har sagt det. Många andra som arbetar med marknadsföring har också sagt det. Men vi har haft fel. Det är lika bra att erkänna det direkt. USP:en är inte död. Tvärtom är ryktet om dess död betydligt överdriven. För USP (Unique Selling Proposition) har aldrig varit viktigare än idag. Begreppet som kom från en av de riktigt stora legendarerna inom den amerikanska reklamvärlden, Rosser Reeves, och han var själv verksam på Ted Bates reklambyrå. Och det sägs att han har varit förebild för Don Draper i den kultförklarade amerikanska TV-serien Mad Men

Rooser Reeves inställning var nämligen att en produkt skulle innehålla något unikt, och han ansåg att det var mycket viktigare än att copywriterna skrev ihop någon klatschig slogan. Även om han själv lyckades väl med många av sina egna slogans. Några existerar än idag som exempelvis M&M: ”Melt in your mouth, not in your hand”. Men vad var det som fick så många att säga att USP:en var död, och att man istället skulle satsa allt på att ge produkten och varumärket en själ? Jo, att allt blev mer och mer lika och att många företag inte ens en gång brydde sig om att försöka hitta något som gjorde deras produkt eller tjänst unik. Man förlitade sig istället på att hitta riktigt unik kreativ reklam. Idag är det allt svårare att lyckas med detta då informationsbruset bara ökar och ökar.

Idag är det en renässans för USP . För när alla har tillgång till att sprida information så är vinnarna de som har den produkt som har något unikt. Något unikt som kan och vill spridas vidare bland annat i de sociala medierna. För vi har ju idag som konsumenter tagit på oss rollen att vara spridare av företagets budskap, om vi gillar att höra dessa historier vill säga. Gör vi inte det så kan det ju bli förödande konsekvenser istället. Men gillar vi produkterna så berättar vi gärna om det för våra vänner på Facebook eller våra följeslagare på Twitter. Vi lägger upp filmer med egna produktpresentationer och även recensioner. Och vad är det vi gör? Jo, vi använder oss av den allra äldsta formen av kommunikation, storytelling. Historier faschinerar oss. Vi älskar att höra en väl berättad historia. Den uråldrigaste kommunikationsformen har precis som USP fått en kraftfull renässans.

Så vad är det då framtidens marknadsföring handlar om? Jo, att verkligen försöka hitta en USP och sedan låta kunderna berätta historierna för andra. Det låter rätt enkelt i teorin, men det är lite svårare i praktiken. Så känner du att du inte har någon USP och ingen story att berätta bör du bli lite rädd. För då är sannolikheten stor att du kommer att tillhöra förlorarna i framtiden. För det är då du måste ta till helt vanlig dyrbar reklam. Och det skulle väl vara tråkigt?

/Jag heter Göran Adlén och rapporterar för  Markenvards räkning direkt  från fronten inom corporate trends och digital marketing.

Se mer av mig på: www.adlen.nu.