3dp Fashion i Borås i höst

Under konferensen 3DP FASHION den 14 oktober i Marketplace Borås Arena på Textile Fashion Center kommer en rad svenska och internationella experter att visa hur 3d-printtekniken fungerar och hur de i dag använder den inom produktområden som kläder, smycken, glasögon, armbandsur, skor och wearable technology. Du får också kunskap om hur 3d-scanning kan användas för att individanpassa produkter, hur du designar för 3d-print och vilka material du kan använda.

– Möjligheten att personalisera och anpassa det vi bär kommer att öka i framtiden, säger Mattias Kristiansson, redaktör på 3dp.se och konferensansvarig för 3DP FASHION. Vi ser två stora anledningar till detta. För det första har vi konsumenter blivit vana vid att kunna skräddarsy våra digitala liv – vänner på Facebook, Instagram-konton att följa, och Spotify-listor. Det spiller nu över på produktvärlden. För det andra, så ser vi hur produktionsmetoder som 3d-printning och intelligent programvara gör det möjligt för modeföretag att börja erbjuda produkter som går att skräddarsy baserat på kundens kroppsform eller tycke och smak.

Huvudtalare är Natacha Alpert från Los Angeles. Hon har under 15 år arbetat med att förnya modebranschen. Hon har hjälpt stora varumärken som Timberland, Reebok, Dr Martens och Kenneth Cole med att ta fram nyskapande produktkollektioner. I sitt arbete använder hon en rad tekniker, bland annat 3d-printning. I april i år var hon curator för världens första modevisning med enbart 3d-printade produkter – 3D Printing Fashion Show i New York.

Talare är även kreatören Naim Josefi. Vinnaren av Project Runway 2012 har designat skor åt världsstjärnor som Lady Gaga. I hans senaste projekt, i samarbete med Sandvik och Jernverken, har han 3d-printat designerskor i återvunnet svenskt stål. Konferensen arrangeras av webbplatsen 3dp.se och Marketplace Borås.