Lovalot vinnare av Show Up Fashion Award 2016

Finalkvällen för den sjunde upplagan av Show Up Fashion Award gick av stapeln i onsdags, den 23 november, på Marketplace Arena, Textile Fashion Center i Borås. Förutom visning av de 11 finalisternas kreationer bjöds även, den för tillfället specialinbjudna publiken, på en visning av förra årets vinnare Di.Stort by Runquist and Antonsson och ett artistframträdande av en av de hetaste akterna just nu Good Harvest.

Juryn hade en hektisk dag med genreps-visning, intervjuer med finalisterna samt interna överläggningar innan det var dags att tillkännage resultatet.

Första priset gick till Lovalot av Elux Delmurat, med följande motivering:

Med en innovativ och interaktiv designprocess som engagerar och ger mervärde för kunden skapar denna designer en kollektion som fångar minnet av sommarens ljus och ger trygghet I det svenska vintermörkret.

Lovalot är ett street-orienterat märke med hög användbarhet. Signifikant för plaggen är digital-tryckta mönsterbilder och en minimalistisk estetik som blandas med influenser från samtida konst. För närvarande produceras plaggen i limiterad utgåva som en del i företagets hållbarhetsstrategi. Varumärkets vision är att skapa en ny skandinavisk look med influenser från fjärran östern.

Priset består av;

• 100 000 kronor, finansierat av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad
  • 30 timmar konsultation i Branding and Communication med Beyond Communication
  • 30 timmar konsultation från idé till produktion med Nordisk Designskola/Proteko
  • Kontorsplats i Fashion Gallery hos Marketplace Borås under ett år. Eget kontor i lokaler utformade som en kombination av ateljé och butik, där vinnaren även kan sälja sina produkter
  • IHM Business School utbildning
  • Medlemskap i Modeinkubatorn under 1 år med fokus på affärsutveckling och fortsatt uppbyggnad av varumärket
  • Medlemskap i Marketplace Borås i ett år, med tillgång till ett av Västsveriges största nätverk inom mode och design
  • Halvårsträff med juryn för uppföljning och feedback

Värde 350 000 kr

Show Up Fashion Award är en årlig nationell tävling för lovande modeentreprenörer som ser en professionell framtid inom branschen.

Syftet är att hjälpa designers att komma igång med och etablera sitt varumärke på marknaden. Show Up Fashion Award blir ett sätt för deltagarna att få erfarenhet, stöd och möjlighet att bygga ett kontaktnät som är ovärderligt för framtida affärer. Prispotten i tävlingen är speciellt utformad för att ge vinnaren de bästa förutsättningar för att starta upp sitt egna företag eller driva ett befintligt framåt.

Juryn består av:

Margareta van den Bosch – H&M

Marcus Larsson – Ljung

Gesica Tawakkoli Gunmalm - ModeInk

Minna Engström Heino – Nordisk Designskola/Proteko

Per-Olof Hygren – Sparbanksstiftelsen Sjuhärad

Lars Wallin

Thomas Hägg – Thomas Hägg PR & Communication

Nanette Espinasse – Marketplace Borås

Övriga pristagare:

Andra priset gick till Lazoschmidl, med följande motivering: Med en kreativ process som får ta plats skapas ett innovativt intryck och en nytänkande affärsmodell. Produktion “on demand” ger ett nytt hållbart förhållande mellan varumärke och kund. Litteratur och mode blir bärbar poesi.

Tredje priset gick till Carls Bernsten, med följande motiveringEtt tydligt koncept som ger ett lättburet och feminint uttryck med stor kommersiell potential

Show Up Fashion Award arrangeras av Marketplace Borås som verkar för att skapa Skandinaviens ledande affärsarena inom mode, textil och design. Marketplace Borås utgörs bland annat av Textilhögskolan i Borås, Nordisk Designskola, Borås Stad och framstående aktörer i näringslivet