RE:TEXTILE - INVIGNING 7:E juni kl 15.00

Nu öppnar Re:textile dörrarna till sina egna lokaler i Fashion Gallery, Textile Fashion Center i Borås.

- Avsikten med denna plats är att tillsammans med Textilhögskolans verkstäder och befintliga resurser i bygden skapa en miljö som utvecklar nästa generations textila värdekedjor och som bygger på en cirkulär ekonomisk modell, säger Erik Bresky, Science Park Borås.

Re:textile har som ambition att skapa strukturer för cirkulära flöden i textilbranschen. Huvudman är Science Park Borås/Högskolan i Borås och projektet leds av Marketplace Borås. Målet är att minska resursförbrukningen genom att nya affärsmöjligheter skapas. Projektet är finansierat av Västra Götalandsregionen och Boråsregionen.

Dennya miljön är en kombinerad mötesplats och showroom, komplett med en ”mini-makerspace” för att uppdatera och förlänga livet på plagg.

- Här kommer vi arbeta med företag genom workshops, inspirationsdagar och fördjupade projekt för att utveckla nya affärsmodeller som bygger på återanvändning, säger Adrian Zethraeus, projektledare för Re:textile

På invigningen den sjunde juni kommer publiken bland annat få ta del av projektets arbete och lyssna till Alison Gwilt, professor vid Sheffield University som även hon forskat kring återanvändning av textil. Besökarna kommer även få möjligheten att uppdatera plagg de tröttnat för att ge dem ett nytt liv.

NY FORSKNINGSRAPPORT

I samband med invigningen släpper projektet sin senaste forskningsrapport som ur ett ekonomiskt perspektiv studerar potentialen för flödena av insamlad textil.

– Sorteringsverksamheten som bedrivs av exempelvis välgörenhetsorganisationer syftar till att sortera ut textilier som har förutsättning att säljas genom egna butikskanaler. Ungefär 20 procent av volymerna tar denna väg. Övriga 80 procent exporteras till avsevärt lägre värde än det som säljs i butikerna, berättar Jan Carlsson som är projektledare bakom rapporten.

Rapporten föreslår en modell där välgörenhetsorganisationer och kommersiella aktörer samverkar för att hitta nya lösningar som växlar upp värdet på det insamlade materialet, vilket ger hållbara affärsmöjligheter ur fler perspektiv. Detta bygger på produkter som är utvecklade för att kunna återanvändas/uppdateras och nya tjänster som förlänger livet på redan producerade produkter.

Vidare ser man förutsättningar för en testbädd som är inriktad på att kunna serva företag, forskningsorganisationer etc. med kapacitet att köra betatester.

– Rapporten kommer att vara ett viktigt underlag när Naturvårdsverket den 30 september lämnar förslag till regeringen gällande producentansvar för textilier, avslutar Birgitta Nilsson som är regionutvecklare på miljöavdelningen på Västra Götalandsregionen. (se resurslänkar)