Halv unggris i Martin & Serveras sortiment

Halv unggris i Martin & Serveras sortiment

Svensk unggris utsågs till tävlingsråvara i prestigefyllda Bocuse d’Or Europe som nyligen vanns av Tommy Myllymäki. Martin & Servera gratulerar Tommy och firar segern med att lansera halvsida av unggris som nyhet i sortimentet.

Svensk unggris är ett premiumkött som med sina utsökta små styckningsdetaljer lämpar sig väl för restaurangköket. Den föds upp i liten skala runtom i Sverige. Den unga grisens kött är ljust, elegant och mört med en mild smak. Den slaktas när den är cirka 16 veckor gammal och väger då cirka 60 kg. Det ger en slaktvikt på 40–45 kg.

Martin & Servera lanserar nu halvsida av svensk unggris i sitt sortiment. Grisarna är uppfödda av Peter Eriksson och hans familj på Prästgården Grevbäck, vid Vättern, söder om Hjo. Dessa svenska unggrisar kallas Guldgris och är resultatet av en unik treraskorsning mellan Yorkshire, Lantras och Duroc. Guldgris är extra mört och saftigt griskött. Allt foder kommer från gården eller gårdarna strax intill. Grisarna föds och lever hela sina liv på samma ställe och slaktas på närbelägna Skövde slakteri.

Unggrisen säljs som halv gris styckad på längden och väger 20 kg. Den är grovstyckad i tre delar.

·  Framdel: Nacke och bog.

·  Mitt: Rygg, kotlettrad, sida med ben, halvsadel.

·  Bak: Skinka och baklägg. Dessutom: 2 fötter.