Kommentar provsvar frysta hallon

Martin & Servera har i dag fått information om Livsmedelsverkets svar på de prover som tagits avseende norovirus i de frysta hallon (art nr 328484) som levererats till ett äldreboende i Ljungby. Livsmedelsverket har inte kunnat hitta spår av virus i dessa prover.

Provsvaren förändrar inte Martin & Serveras beslut att, som en ren säkerhetsåtgärd, återkalla produkten. Fokus är även fortsättningsvis att se till att kunderna har tydlig information om hur frysta importerade hallon ska hanteras.

Dessa provsvar är ingen garanti för att virus inte förekommit i hallonen. Vi avvaktar svar på ytterligare prover i nästa vecka.

Vi vill också understryka vikten av att följa Livsmedelsverkets rekommendationer att alltid koka frysta importerade hallon innan användning.

Martin & Servera erbjuder varor, tjänster och kunskap för restauranger och storkök i Sverige. Vi är ett svenskt, familjeägt företag. Ansvarsfullt och långsiktigt företagande är en viktig del av vår verksamhet. Martin & Servera består av Martin & Servera Restaurangdistribution samt dotterbolagen Galatea Spirits, Grönsakshallen Sorunda, RP Frukt, Fällmans Kött och Martin Olsson Cashar.