Restaurangsektorn ökar sina eko-inköp

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2017 08:05 CET

Restaurangmarknaden ökade mer än offentlig marknad vad gäller inköp av ekologiska och miljömärkta produkter under 2016. Martin & Serveras försäljning av hållbart sortiment fortsätter att öka.

I början av 2016 beslutades om nya långsiktiga mål vad gäller hur stor andel av kundernas totala inköp från Martin & Servera som ska vara ekologiskt och miljömärkt år 2020. Vi valde att dela målen på offentlig respektive privat restaurangmarknad eftersom startpunkt och förutsättningar inte är jämförbara.

Målsättningarna för 2016 överträffades för båda kundsegmenten.

KundkategoriAndel 2015Delmål 2016Utfall 2016Delmål 2017Mål 2020
Restaurangmarknad8,0 %9 %9,9 %11,5 %15 %
Offentlig marknad26,3 %28 %28,3 %32,0%40 %

- 2016 ökade restaurangernas efterfrågan på ekologiska produkter tydligt, berättar Lars Sundberg, försäljningsdirektör på Martin & Servera. Privat marknad hade en tillväxt på ekologiskt och miljömärkt sortiment på hela 26 procent 1). Tillväxttakten för offentlig marknad var 14 procent 1).

Tydligt är att efterfrågan på ekologiskt och miljömärkt från kunder, både inom offentlig sektor och på restaurangmarknaden, fortsätter att öka. Martin & Servera har idag mer än 4000 artiklar i sortimentet som är ekologiska eller miljömärkta.

- Livsmedelsproduktionen har stor påverkan på miljön. Vår ambition är att hjälpa kunderna att göra medvetna val. Därför är det roligt att det löpande lanseras nya ekologiska och miljömärkta produkter inom alla varukategorier, berättar AnnaLena Norrman, hållbarhets- och kvalitetsdirektör på Martin & Servera.

Topp 5 – mest sålda ekologiska produkter 2016

1. Köttbullar, frysta, KRAV
  2. Mellanmjölk, KRAV
  3. Räkor i lake, MSC
  4. Nötfärs 10 %, kyld, KRAV
  5. Kaffe, Fairtrade, KRAV

1) Tillväxt = försäljning i kr 2016 jfr med 2015

Martin & Servera erbjuder varor, tjänster och kunskap för restauranger och storkök i Sverige. Vi är ett svenskt, familjeägt företag. Ansvarsfullt och långsiktigt företagande är en viktig del av vår verksamhet. Martin & Servera består av Martin & Servera Restaurangdistribution samt dotterbolagen Chipsters, Diskteknik, Fällmans Kött, Galatea, Grönsakshallen Sorunda, Martin & Servera Restaurangbutiker, Martin & Servera Solutions och RP Frukt.