Martinsons byggde jätteklädnypa

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2012 11:09 CET

Ett konstverk i form av en jättelik klädnypa i limträ kommer snart att resas i Umeå. Konstverket av Mehmet Ali Uysal framställdes av Martinsons på anläggningen i Bygdsiljum.

I vintras fick Martinsons en ovanlig beställning: en jätteklädnypa i limträ som skulle framställas efter ritning. Nypan är ett konstverk av den turkiske konstnären Mehmet Ali Uysal och heter ”Skin 4”. Namnet syftar på att den ”nyper tag” i jordens skinn, vilket får oss människor att framstå som lilliputtar.

Klädnypan ingår i en serie på fem exemplar som placerats ut på olika håll i världen. Den mäter 9 meter på höjden och väger 7,5 ton, berättar Lars Sahlin, tillförordnad kulturchef på Umeå kommun.

Konstverket har köpts in av Umeå kommun och Balticgruppen. Det är levererat och kommer att resas på grönområdet intill Öbacka strand i Umeå i månadsskiftet oktober-november.

Det här är inte det första konstverket som Martinsons hjälpt till med att framställa. Trälaxen som hoppar i Byske älv är ett exempel, osthyvlarna i Ånäset ett annat.

– Skulle man fråga någon med lite mer förstånd borde vi kanske inte hålla på med sådana här projekt, men vi tycker att det är roligt. I synnerhet när konstverket finns i vårt närområde, säger Stig Axelsson, försäljningschef för limträstommar på Martinsons.

Stig Axelsson, försäljningschef, limträstommar på Martinsons
E-post: stig.axelsson@martinsons.se