Martinsons tåliga vägg i KL-trä tar klivet in på marknaden

Så kallade M-väggar, väggar som ska tåla både brand och mekanisk åverkan, har länge tillverkats av bärplåt och sandwichelement. Men nu finns ett fullgott alternativ i KL-trä.
– M-väggar i KL-trä är billigare, mindre utrymmeskrävande, lättare och bättre för miljön, säger Daniel Wilded, försäljningsingenjör på Martinsons.

I samband med byggandet av IFU Arena i Uppsala väcktes idén på Martinsons om att skapa en M-vägg i KL-trä mellan innebandyhallen och träningsplanerna.

– Om vi i det här fallet använt oss av en vägg av sandwichelement så skulle den ha blivit 300 mm tjock. Men vi tog fram en vägg i KL-trä som bara behövde vara 120 mm för att klara både kraven på brand och mekanisk åverkan, berättar Daniel Wilded.

Att använda KL-trä i M-väggar ger inte bara en lättare och mindre utrymmeskrävande konstruktion. Den är också betydligt billigare per kvadratmeter och dessutom klimatsmart eftersom trä binder koldioxid under hela sin livslängd.

– M-väggen är ett bra exempel på hur vi hela tiden jobbar för att utveckla nya produkter som gynnar både våra kunder och miljön. Vi brinner för det, att genom kunskap och erfarenhet hitta nya, smarta och effektiva lösningar Och gensvaret från kunderna har varit positivt, säger Daniel Wilded.

Flera av Martinsons kunder har tagit vara på möjligheten att bygga sina M-väggar i KL-trä. I Östersund finns en trävägg av den typen mellan två butikslokaler och limtillverkaren Casco har satt upp en vägg av samma typ mellan sitt lager och själva fabrikslokalen.

– Det är roligt att se att fler byggare och entreprenörer ser fördelarna med att använda KL-trä. Det visar att vi har en bra produkt, säger Daniel Wilded.

Fakta
En M-vägg är en vägg som ska tåla mekanisk åverkan i brandfallet. Väggen ska även stå pall om något tungt faller på den. M-väggar fungerar som ett skydd och en förstärkning mellan exempelvis två parhus men är kanske mest vanligt i fabriks- och verkstadslokaler.

Daniel Wilded, försäljningsingenjör
daniel.wilded@martinsons.se

• m-vägg
  • kl-trä

Familjeägda Martinsons är Sveriges största producent av limträ, träbroar och byggsystem för flerbostadshus och byggnader i trä. Tack vare utvecklingen av klimatneutrala konstruktioner är koncernen en drivande aktör inom byggandet av hållbart och framtidssäkert samhälle. Martinsons sågverksanläggningar i Bygdsiljum, Kroksjön och Hällnäs framställer sågade och vidareförädlade produkter till kunder i Norden, Europa, Afrika och Asien. Huvudkontoret ligger i Bygdsiljum, Västerbotten och koncernen har idag cirka 450 anställda, med en årsomsättning på 1,5 miljarder kronor.