Martinsons tar plats på Skogsnolia med 1300 m3 monter

Martinsons satsar stort på Skogsnolia, som äger rum utanför Umeå den 16-18 juni. Förutom en styrka på 20 man kommer företaget också till mässan med en monter vars volym uppgår till cirka 1300 m3. Montern, en av företagets standardhallar, är 12 meter bred, 18 meter lång och har 7 meter i nockhöjd. Sedan standardhallen lanserades som produkt för cirka ett år sedan har den blivit särskilt populär bland entreprenörer, markägare och lantbrukare. En av förklaringarna är den regionala råvaran.

– Flera som investerat i våra hallar är också skogsägare och för många är det viktigt att bidra till att värdet av skogen stannar i bygden, vilket det gör genom att hela förädlingskedjan finns i Västerbotten. Dessutom borgar den norrländska råvaran för hög kvalitet, säger Peter Holmström, distriktschef på Umeå distrikt hos Martinsons.

Standardhallen är en byggsats som förutom att tjäna som monter också bjuds ut till försäljning under mässan. En av dess största fördelar är takhöjden, som bland annat är viktig för att få plats med stora maskiner.

– De standardhallar som tidigare funnits på marknaden är begränsade i höjd på grund av lösningar med fackverkstakstolar eller dragjärn. Med limträbalkar kan vi erbjuda rejäl takhöjd och det gör oss unika på marknaden. Sätter man dessutom porten på gaveln blir det en mycket rymlig hall, förklarar Daniel Johansson, försäljningsingenjör hos Martinsons.

Lantbrukaren Harry Ekman i Öjebyn är en av dem som investerat i standardhallen. Han valde också en påbyggnad för att öka hallens längd till 24 meter. Halva hallen varmisolerades, och Martinsons hjälpte då till med ritningar för projektet.

– Det jag är riktigt imponerad av är hur alla delar i byggsatsen passade ihop. Det stämde på millimetern. Sedan är det förstås bekvämt att handskas med bara en leverantör, förklarar Harry Ekman.

• Lantbruk

• hallbyggen
  • trähusindustri
  • maskinhall

Martinsons är en av Sveriges största familjeägda träförädlingsindustrier. Koncernen har idag cirka 430 anställda och en årsomsättning på 1,3 miljarder kronor. Sågverksanläggningarna i Bygdsiljum, Kroksjön och Hällnäs framställer träprodukter till kunder i Norden, Europa och Asien. Förutom en omfattande produktion av sågade trävaror är Martinsons Sveriges största producent av limträ, samt ledande i Norden inom träbroar och byggsystem i massivträ. Huvudkontoret ligger i Bygdsiljum, Västerbotten.