Ny stororder för Martinsons: bygger arenor i Östersund

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2012 07:50 CEST

Martinsons har tagit hem en av sina största order någonsin på byggsidan. Företaget konstruerar, levererar och monterar stommarna till arenakomplexet Östersund Arena, som består av två ishallar och en gymnastikhall. Hallarna byggs helt i trä och den större ishallen kommer att ha läktare som rymmer 2100 åskådare.

– Det ska bli riktigt inspirerande att få genomföra ett nytt stort byggprojekt i Östersund och fortsätta vårt goda samarbete med PEAB, säger Mikael Lindberg, vd på både Martinsons Entreprenad och Byggsystem.

Cirka 1000 kubikmeter limträ kommer att användas i arenorna. Det motsvarar den mängd som finns i tio vanliga träningshallar för ishockey. Som montageorder är uppdraget också stort: endast Holmens sågverk Braviken var mer omfattande.

– Det här är en riktig prestigeorder och visar än en gång att det var helt rätt att bredda vårt erbjudande med montagekompetens.

Martinsons monterar såväl stommar som läktare, bärdäck och väggar till byggnaderna. Ola Novén, entreprenadingenjör och inköpare på PEAB, menar att Martinsons helhetserbjudande, där de tar ansvar för hela kedjan från konstruktion till montage, är en styrka:

– Det gör det enklare för oss. Montaget går snabbare eftersom de är experter på att montera limträstommar. Vi har prövat att göra det själva, men kommit fram till att det inte är ett tidseffektivt sätt att jobba för oss.

Montaget av Östersunds Arena genomförs i samarbete med Plåtmontage från Ljusdal.

– Det är ett erfaret montagelag som vi jobbat med i många av projekten som vi genomfört med Martinsons.

Inledningsvis fanns två parallella spår i byggandet av arenan, där stommar i stål jämfördes med limträ. PEAB:s goda erfarenheter av träbyggande gjorde att trä blev allt mer intressant.

– Vi har en god kontakt med Martinsons sedan tidigare, vilket är viktigt. Då trä dessutom är konkurrenskraftigt prismässigt så blev det allt mer intressant, förklarar Ola Novén.

Då ett expertutlåtande dessutom talade för limträ som material blev valet ännu enklare.

– En brandkonsult påpekade att limträ är bättre än stål ur en brandsäkerhetssynpunkt, vilket var viktigt för beställaren på Östersunds kommun, säger Stig Axelsson, säljchef stommar hos Martinsons.

Den nya ishallen blir huvudarena för ishockey i Östersund.

BIld: Mikael Lindberg, Martinsons.

Mikael Lindberg, vd Martinsons Byggsystem och Martinsons Entreprenad

Ola Novén, entreprenadingenjör PEAB