Nya tester visar – så inbrottssäkert är KL-trä

KL-trä är känt för sina kvaliteter när det gäller hållbarhet, bärkraft och enkelheten i bearbetningen. Nu bevisar nya tester KL-träets breda användningsområde sedan Martinsons väggar certifierats för inbrottsklass 2 och 3.

– Det här är kanonresultat och viktigast av allt är att alla beställare kan känna sig trygga med att vårt KL-trä är ett framtidssäkert alternativ i såväl bostadshus som industrilokaler, butiker och kontor, säger Daniel Wilded, produktchef på Martinsons.

Med sin höga bärförmåga, sina flexibila egenskaper och höga brandmotstånd är KL-träskivan ofta använd som väggar, tak, golv och bjälklag i såväl flerbostadshus som industrilokaler och andra offentliga miljöer.

Som en ytterligare parameter har Martinsons KL-träväggar genomgått oberoende tester för att certifieras mot inbrott. Testerna gav svar på hur väl olika dimensioner av KL-trä klarar inbrottsförsök och visade att KL-träväggen på 60 mm klarar inbrottsklass 2 medan väggen på 120 mm och uppåt klarar klass 3.

De olika klassningarna utgår från användandet av olika tillhyggen. För att passera klass 1 krävs bara kniv, händer och fingrar och under väldigt kort tid. Vid klass 2 utrustas tjuven med enhandsyxa och kofot och ska hugga ett hål tillräckligt stort för en människa att ta sig igenom under fem minuter, vilket 60 mm-skivan klarade med sina åtta minuter och 27 sekunder.

För att uppnå klass 3 är kravet tio minuter med en tvåhandsyxa på 1,2 kilo och tjuven ska åstadkomma ett hål på 300 x 600 mm, något som 120 mm-skivan stod emot.

– Det är svårt att yxa sig igenom när träets lameller byter riktning. Inbrottsklassningen är ytterligare ett argument varför man ska välja att bygga i KL-trä, utöver att det är klimatsmart och mångsidigt, säger Daniel Wilded.

KL-trä kan även användas i tak där inbrottsskyddsklassningen också gäller. Det kan handla om exempelvis ett apotek eller ett Systembolag där byggnaden även ska klara angrepp ovanifrån.

Daniel Wilded, produktchef

Tel: 070 – 285 55 14

daniel.wilded@martinsons.se

Martinsons klimatfokuserade utvecklingsarbete har gett träkoncernen en central roll i byggandet av framtidens hållbara samhälle. Förutom omfattande produktion av sågade trävaror och byggprodukter är Martinsons en av Sveriges ledande producenter av limträ och störst i Norden inom KL-trä. Genom att ta tillvara produkternas unika byggegenskaper har Martinsons utvecklat byggsystem för hallar, broar och flerbostadshus som hela tiden flyttar gränserna inom modernt träbyggande. Koncernen har idag cirka 440 anställda och en årsomsättning på 1,7 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Bygdsiljum, Västerbotten. www.martinsons.se